Halaman

25 October 2013

Besut lancar sukarelawan bencana


Pegawai Daerah Besut.A Rahim Jusoh memakai topi dan vest kepada sukarelawan

Oleh: Mohammad Ishak 

Pejabat Daerah Besut (PDB) menubuhkan pasukan sukarelawan bagi menghadapi sebarang kemungkinan berkenaan dengan menubuhkan Sukarelawan Bencana bagi membantu pihak berkuasa menjalankan tugas jika berlaku bencana di daerah itu.

Pelancaran Sukarelawan Bencana itu dilakukan Pegawai Daerah Besutr, A Rahim Jusoh di Damai Beach Resort  dekat Jertih semalam yang disertai kira-kira 80 anggota sukarelawan yang tanpil secara sukarela untuk memberi khidmat jika diperlukan.

Sukarelawan terbabit ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Kawasan Rukun Tetangga (KRT), Persatuan Belia dan individi yang berminat dalam kerja-kerja kesukarelawan. A Rahim ketika mela ncarkan program itu memuji kesediaan sukarelawan terbabit yang tanpil mendaftar diri untuk menjad i sukarelawan.

Katanya, program dengan kerjasama Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Besut dan Mercy Malaysia diharap dapat membantu pihak berkuasa setempat dalam menjalankan tugas menyelamat dan mengagihkan bantuan keperluan terutama mangsa banjir.

Menurutnya, daerah itu yang kerap dilanda banjir pada setiap hujung tahun perlu membuat persediaan awal dengan menyediakan tenaga manusia, kemudahan asas dan bantuan kemanusiaan supaya apabila berlaku banjir semua keperluan sudah tersedia.

Beliau berkata, sukarelawan terbabit akan dilatih oleh agensi keselamatan dan bencana alam bagi memastikan mereka mahir dan tahu selok belok ketika menyertai kerja menyelam at dan selepas berlakunya banjir.

Katanya, pada peringkat awal sukarelawan akan membantu JKM menyediakan bungkusan bekalan makanan untuk diagihkan kepada mangsa banjir di kawasan yang mudah berlaku banjir.

Pemimpin masyarakat yang hadir sempena pelancaran Sukarelawan Bencana Daerah Besut.