Halaman

01 October 2013

Bot berhias mampu tarik pelancong

Oleh: Suriati Ali dan Aida Abd Rahman

Langkah kerajaan negeri menganjurkan Pertandingan Bot Berhias, di Pulau Warisan, Kuala Terengganu, malam tadi, bukan saja mampu menarik minat lebih 5,000 pengunjung menyaksikan pertandingan itu, malah membantu melonjakkan Terengganu di mata pelancong.

 Pertandingan sempena Sambutan Ulang Tahun Yang Ke-51 Hari Keputeraan Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin bertemakan `Daulat Tuanku, Tahun Melawat Terengganu 2013’ disertai 12 bot dari pejabat daerah serta lima jabatan serta agensi kerajaan.

 Program yang diadakan itu menonjolkan produk-produk pelancongan, seni, budaya dan warisan Terenggganu bersesuaian dengan imej Kuala Terengganu sebagai Bandar Raya Persisir Air.

Masing-masing cuba menonjolkan motif dan keunikan melalui seni kreatif hiasan bot di mana setiap hiasan yang dipertontonkan mempunyai kesan dan maksud tersendiri.

 Dengan penglibatkan daripada pelbagai agensi, menunjukkan sokongan jitu yang sangat memberangsangkan bagi merealisasilan hasrat dan tujuan kerajaan negeri bagi menjadikan Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013 memberi seribu satu kenangan yang amat bermakna.

 Tinjauan Teganukita, ribuan pengunjung yang hadir dilihat terpegun dengan keunikan bot berhias yang dipamerkan peserta pertandingan, yang mementingkan tata hias slogan `Negeri Cantik, Budaya Menarik’.

Seorang pengunjung Farid Hafiz Kamil, 23, dari Kampung Manir, berkata setiap kali kerajaan negeri menganjurkan pertandingan bot berhias, pasti dia bersama beberapa rakan lain tidak melepaskan peluang untuk menyaksikannya.

 Katanya, cukup unik dan kreatif, paling menarik , ada peserta mampu memaparkan pelbagai spesies bunga, haiwan dan tumbuhan alam semula jadi dengan hiasi lampu neon.

 “Sewajarnya program seupama ini diteruskan kerana mempunyai kelebihan tersendiri selain mampu mempromosi Terengganu di serata negeri kerana ia mendapat liputan meluas di pelbagai saluran media,” katanya.