Halaman

19 October 2013

Gembira bantu penduduk dapat geran tanah.

Teks dan gambar Aminudin Ismail. 

Mohammad Puteh.

TUGAS seorang Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Kampung (JKKK) bukanlah satu tugas yang mudah kerana mereka perlu berhadapan dengan pelbagai masalah penduduk kampung yang perlu diselesaikan.

Sebagai orang yang diamanahkan oleh wakil rakyat untuk menjaga sesebuah kampung itu, Pengerusi JKKK perlu mengambil alih tugas wakil rakyat di kawasan kampung masing-masing.

Bagi Mohammad Puteh, 59 Pengerusi JKKK Kampung Pecah Rotan, Batu Rakit, Parlimen Setiu, yang berpengalaman hampir 30 tahun memegang jawatan itu, bersyukur kerana sepanjang tugasnya itu dia tidak pernah mengalami pengalaman yang tidak baik.

“Alhamdulillah, segala permasalahan penduduk saya membantu menyelesaikanya, ada yang dah selesai dan ada juga yang masih belum kerana sesuatu sebab yang tidak dapat dielakan.

"Saya juga bekerja, saya meminta bantuan wakil rakyat dan wakil rakyat pula membantu membawanya ke peringkat negeri, tetapi kebanyakannya saya berjaya membantu menyelesaikan,” katanya yang menjadi ahli UMNO ketika berusia 25 tahun itu.

Mohd bersama seorang rakannya.
Mohammad berkata, antara pengalaman paling manis sepanjang memegang jawatan Pengerusi JKKK kampungnya ialah berjaya membantu penduduk mendapatkan geran tanah kebun buah-buahan seluas kira-kira 120 ekar.

“Ketika itu, YB Dr. Wahab menjadi wakil rakyat, saya bersama YB bersama-sama berusaha untuk mendapat geran tanah setiap yang mengusahakan kebun itu selama setahun lebih. Akhirnya usaha saya itu membuahkan hasil kerana masing-masing mendapat geran hakmilik iaitu seramai 70 orang mendapat tanah seluas satu ekar manakala 100 penduduk lagi mendapat setengah ekar,” katanya.

Antara usaha lain Mohammad ialah, membantu mendapatkan sebanyak 20 buah rumah PPRT kepada penduduk yang layak dan membaikpulih lebih 30 buah rumah orang kampung.

“Saya akan terus memegang jawatan ini selagi diberi kepercayaan YB dan penduduk. Banyak lagi yang saya mahu usahakan bagi memajukan kampung dan meningkatkan taraf hidup penduduk Pecah Rotan ini,”katanya.