Halaman

07 October 2013

Haikal Juara Termuda 'Speed Race'.

Teks dan gambar Aminudin Ismail. 

Haikal gembira bersama hadiah dimenangi kumpulannya.
SETIU: Pemenang paling muda dalam Karnival ‘Speed Race” yang diadakan sempena Sultan Mizan Cup 2013,di sini kelmarin , berhasrat mahu menjadi juara Kejohanan Kuda Lasak peringkat antarabangsa suatu hari ini.

Haikal Danial Darim, 7 tahun, berasal dari Tok Jiring, Kuala Terengganu, berkata, cita-citanya itu bermula apabila sering datang menyaksikan kejohanan Sultan Mizan Cup sejak dari kecil lagi dan melihat aksi kuda yang menyertai kejohanan itu.

“Nak jadi juara dunia suatu hari ini, saya minat kuda sejak umur empat tahun lagi. Ayah selalu ajar naik kuda sehinggalah saya boleh tonggang kuda dengan baik sekarang,” katanya yang menang dalam acara “sprint” test.

Haikal berkata, selepas mengetahui minatnya terhadap kuda, ayahnya sentiasa mengajar mengendalikan kuda pada setiap petang dan hari minggu dan kini dia boleh menonggang kuda dengan baik. “Walaupun saya selalu bermain kuda tetapi saya tida lupa pada pelajaran dan saya mahu berjaya dalam kedua-dua bidang itu,” katanya.

Sementara itu, seramai 20 peserta menyertai carnival itu yang terbahagi kepada tiga kelas iaitu kelas A, B dan C. Turut diadakan juga ialah pertandingan kuda cantik yang dimenangi kuda milik Mohd Hashim Yusof yang bernama Putri.

Manakala tempat kedua ialah kuda bernama Tengkok Pendek milik Mohd Hafizol Azhar dan tempat ketiga ialah kuda Pok Hashim Kuda bernama Aibox. Dalam kategori Kelas A, pemenang ialah Mohd Hafizi Mohd Zahri, kedua Ahmad Fitri Amin Muhammad dan ketiga ialah Mohd Afizol Azhar.

Kategori B pula pemenang ialah Wan Muhd Azmer Wan Zakaria, kedua, Mohd Afizol Azhar dan ketiga Kahirul Anwar. Hadiah-hadiah berupapa hamper dan wang tunai di sampaikan oleh Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said.