Halaman

28 October 2013

Kelompok syiah perlu ditangani segera : MB

Oleh: Aida Abd Rahman

Kewujudan kelompok syiah di kalangan masyarakat negara ini perlu ditangani segera kerana boleh memecah-belahkan masyarakat Islam di rantau ini yang berpegang kepada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah, kata Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said.

“Sememangnya kebanyakan daripada kita mengetahui banyak perkara yang menunjukkan kesesatan syiah.

“Selain dari segi akidah yang menyeleweng, terdapat juga amalan seperti nikah mutaah yang berleluasa di kalangan pengikut Syiah,” katanya ketika berucap sempena Wacana Pemantapan Akidah 2013 (kristianisasi, liberalisme & syiah) peringkat Negeri Terengganu, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, semalam.



Teks ucapan beliau dibacakan oleh Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, YB Haji Mohd Zubir Embong.

Hadir sama, Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah (Yadim), Dr Asyraf Wajdi Dusuki dan Pesuruhjaya Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu, Dato’ Mohd Rozali Saleh.

Menteri Besar, berkata amalan seperti itu bukan sahaja memalukan tetapi juga boleh memberi kesan negatif kepada institusi kekeluargaan.

 “Ini jelas sekali bertentangan dengan ajaran sebenar Islam yangamat emmenting pemeliharan susur galur keturunan.

 “Ajaran dan fahaman syiah bercanggah dan menyeleweng dari ajaran Islam dan menjadi ancaman kepada perpaduan umat, keutuhan agama, perpaduan bangsa dan keamanan negara khususnya di Malaysia,” katanya.



Beliau berkata, fahaman dan ajaran ini perlu disekat keseluruhannya berkembang di Malaysia berdasarkan kepada percanggahan yang terdapat dalam fahaman tersebut sama ada dari sudut akidah, syariah dan pelbagai penyelewengan yang lain.

Menurutnya, umat Islam sewajarya sedar pada masa kini, pelbagai pihak sedang cuba menangkis kedudukan Islam dan kesucian agama di negara ini yang dilakukan tanpa henti dan jemu.