Halaman

28 October 2013

Kementerian Pendidikan akan manfaatkan peruntukan kerajaan

Oleh: Mohammad Ishak

Idris ketika melawat pamerah bilik sejarah di SMK Seri Pelagat,Besut
Kementerian Pendidikan akan mafaatkan peruntukan RM54.6 bilion daripada bajet yang diummkan Yang Amat Berhormat, Perdana Menteri,Dato'Seri Najib Tun Razak, jumaat lalu untuk meningkatkan sistem pendidikan negara

Menteri Pendidikan II,Dato' Seri Idris Jusoh berkata, peruntukan terbesar yang diberikan kepada kementerian terbabit membuktikan kerajaan mengutamakan pendidikan bagi mempastikan semua rakyat mendapat faedah.

Katanya, kementerian akan memberi fokus kepada pencampaian akademik pelajar,kemahiran dan Teknoli Maklumat (IT) selaras dengan perkembangan semasa dalam bidang pendidikan.

Menurutnya, insentif lain yang diummkan kerjaan termasuk pembinaan lebih banyak sekolah baru,geran penyelidikan,penyelenggaran bangunan dan boucur buku sebahagian daripada usaha kerajaan memperkasakan bidang pendididikan.

“Menerusi pelan pembangunan pendidikan juga kementerian berharap guru memberi perhatian serius terhadap bidang akademik pelajar supaya mereka dapat menerimnya secara kolektif,” katanya selepas merasmikan Hari Ucapan dan Anugerah Kecemerlangan, Sekolah Menengat Seri Pelagat, dekat sini, semalam.

Idris yang juga Ahli Parlimen Besut berkata, kementerian juga akan menubuhkan lebih banyak institusi kemahiran bagi memberi peluang pelajar yang gagal dalam akademik dapat meneruskan minat mereka dalam pelbagai bidang kemahiran.

Katanya, guru juga perlu memberi perhatian terhadap masalah sosial, nilai kemanusiaan dan mendekati pelajar miskin supaya mereka tidak diabaikan dalam pembelajaran di sekolah.

Mengulas isu lembu korban di sebuah sekolah yang mencetuskan rasa tidak puas hati sesetengah pihak, Idris berkata, pentadbir sekolah termasuk pengetua dan guru besar dinasihatkan supaya berbincang dengan pihak tertentu sebelum aktiviti keagamaan dapat dijalankan di sekolah bagi mengelak sensitiviti pihak lain.

“Menerusi perbincangan dan persetujuan semua pihak diharap sesuatu aktiviti terutama yang mengaitkan keagamaan dapat dihindarkan daripada berlakunya salah faham dan rasa kurang senang pihak lain,” katanya.