Halaman

25 October 2013

Masjid Batu Rakit bangunan batu terawal.

Teks dan gambar Aminudin Ismail.

Masjid As-salam, Batu Rakit.
MASJID As-Salam Batu Rakit yang dibina kerajaan Barisan Nasional pada tahun 1995 adalah antara masjid yang diperbuat daripada batu yang mula-mula di bina di negeri Terengganu.

Pembinaannya dilakukan bagi menampung jumlah jemaah yang semakin meningkat ketika itu dan bagi mengantikan masjid lama yang diperbuat daripada kayu yang sudah uzur.

Muda Abdullah.
Pengerusinya, Muda Abdullah, berkata, ketika itu tidak banyak masjid yang dibina dengan batu dan yang ada hanyalah beberapa masjid kawasan bandar kerana kebanyakan masjid diperbuat daripada kayu. 

"Ketika itu, masjid ini dianggap besar dan indah kerana tidak banyak masjid baru yang diperbuat daripada batu. Kebanyakan masjid ketika itu dibina dengan kayu tidak sebagaimana sekarang kebanyakan masjid adalah diperbuat dengan batu.

"Kalau adapun masjid kayu hanya di beberapa kawasan yang penduduknya tidak ramai dan masjid itu masih lagi utuh dan mampu menampung jemaah setempat," katanya.

Muda berkata,pelbagai aktiviti keagamaan diadakan di masjid itu antaranya ialah ceramah agama hampir setiap malam oleh iman masjid ataupun penceramah jemputan.

"Pada malam Selasa, ustaz mengajar sejarah Islam, malam Rabu dan Kamis ialah Fardu Ain manakala pagi Jumaat pula ialah kuliah subuh. Pada setiap malam jumaat, jemaah akan membaca yasin dan adakalanya bersolat hajat," katanya mengenai aktiviti masjid yang boleh memuatkan kira-kira 500 jemaah itu. 

Pemandangan luar masjid.
Menurutnya, seluruh kawasan masjid sentiasa terjaga kerana terdapat seorang pekerja yang menjaga kebersihannya manakala beberapa jemaah masjid sering mengadakan gotong royong untuk mengindahkan dan menjaga kebersihan masjid termasuklah tandas.

Katanya, iman masjid ialah Sukri Yusof dan Syihabuddin Ismail manakala bilal pula ialah Abu Bakar Said dan Ismail Harun.

 "Jemaah di masjid ini bukan sahaja penduduk setempat malah ia sering dikunjungi orang luar yang mengunakan jalan Kota Bharu- Kuala Terengganu melalui jalan pantai berhenti untuk menunaikan solat dan berehat di masjid ini.
Seni...mimbar kesenian Islam.

Luas..mampu memuatkan 1,000 jemaah.
Selesa..ruang letak kereta yang luas.
Sedia...Kuarters iman dan bilal di sediakan