Halaman

11 October 2013

Sekeluarga dipilih memimpin UMNO peringkat cawangan


Yaacob bersama isteri dan anaknya.

Oleh: Mohammad Ishak

Ketika ahli UMNO lain  berebut untuk menjadi pemimpin parti sekeluarga dari Kampung Tok Motong, dekat Jertih, mempunyai keistimewaan tersendiri apabila penduduk khasnya ahli  cawangan memilih sekeluarga untuk menjadi ketua mereka

Ini terbkti apabila semua jawatan utama parti peringkat cawangan dimonopoli sepenuhnya oleh keluarga berkenaan dengan didahului jawatan Ketua Cawangan,Ketua Wanita,Timbalan Ketua Cawangan, Ketua Penerangan dan Ketua Pemuda.

Apa tidaknya, selain Yaakob Abdul Rahman, 77,yang menjadi ketua cawangan Kampung Tok Motong sejak 1968, isterinya,Wan Minah Wan Leh,66, menjadi Ketua Wanita Cawangan, manakala tiga lagi anak lain turut memegang jawatan penting peringkat cawangan. Tiga lai anak Yaacob yang memegang jawatan ialah, anak lelaki sulong, Rosli,48, menjadi Ketua Penerangan, Abdul Halim,, 43, Timbalan Ketua Cawangan manakala seorang lagi,Abdul Rahman,35, dipilih sebagai Ketua Pemuda Cawangan.

Menurut Yaacob, keluarganya bukan berhasrat untuk menguasai parti berkenaan sebaliknya pada setiap kali diadakan mesyuarat pemilihan jawatankuasa baru penduduk khasnya ahli Umno kampung itu mencadangkan keluarnya memimpin parti.

“Ketika semua tempat sibuk dengan perebutan jawatan sewaktu diadakan pemilihan jawatankuasa baru pada Julai lalu, saya, isteri dan tiga anak lain masih diberi kepercayaan untuk memimpin parti,” katanya ketika ditemui di rumahnya.

Menceritakan resepi kejayaan itu,Yaacob berkata, dia sendiri tidak tahu kenapa penduduk kampung itu sering mengangkat keluarganya sebagai ketua.

Bagaimanapun,katanya, perkara penting yang diamalkan ialah beliau sentiasa mengutamakan kepentingan ahli parti daripada menjaga keluarganya terutama dalam memajukan kampung dan pengagihan projek untuk masyarakat.

Beliau yang pernah menjadi Pengerusi JKKK selama 25 tahun dan bersara pada 2009 bertanggungjawab memajukan kampung itu sehingga kini muncul antara kampung terbaik dalam aspek pembangunan pertanian.

Kejayaan beliau memajukan kampung membolehkan Kerajaan Negeri memilihnya untuk menunaikan fardu haji pada 2008 bagi mengenang jasa dan khidmat cemerlang memajukan kampung.

Selain menjadi Ketua Cawangan,Yaacob juga masih memegang beberapa jawatan penting lain dalam komuniti termasuk Pengerusi PIBG Sekolah Kebangsaan Tok Motong, Ahli Lembaga Pengarah LPP Kawasan Pelagat dan beberapa jawatan lain.