Halaman

26 November 2013

12 pelayar berentap di Pulau Duyong rebut Piala Monsun

Oleh: Noraini Jusoh

Kejohanan Perahu Layar Antarabangsa Piala Monsun yang diadakan sejak sembilan tahun di Pulau Duyong dikekalkan di lokasi tetapnya sebagai salah satu alternatif menarik lebih ramai pelancong pada musim tengkujuh ke Terengganu.

Seramai 12 pelayar terkemuka dunia berentap bagi merebut kejuaraan paling berprestij dalam perlumbaan kapal layar itu di mana Piala Monsun merupakan acara kemuncak bagi Siri Jelajah Dunia Match Racing Alpari (AWMRT).



Tengku Sri Temenggong Raja, Dato' Seri Tengku Baharuddin Ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah menyempurnakan majlis perasmian Kejohanan Perahu Layar Antarabangsa Piala Monsun 2013 yang berlangsung Ri-Yaz Heritage Marina Resort & Spa, Pulau Duyung, Kuala Terengganu, hari ini.



Turut hadir, Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin, Ahli-ahli Dewan Pangkuan DiRaja serta Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.

Kejohanan yang berlangsung bermula hari ini (26 Novermber) sehingga 30 November bakal menentukan pasukan mana yang akan dinobatkan selaku juara dunia selepas mengharungi 12 siri perlumbaan sepanjang tahun ini.


Sejak penganjurannya, ia telah menarik kehadiran ribuan peminat termasuk pengunjung dari dalam dan luar negara untuk menyaksikan sendiri kehebatan pelayar-pelayar ini dalam sukan yang kini diiktiraf di peringkat global.