Halaman

20 November 2013

120 anggota bomba dan penyelamat sertai pertandingan kawad



Oleh: Mohammad Ishak

Seramai 120 anggota bomba dan penyelamat yang mewakili 15 buah balai di negeri ini diuji dalam Pertandingan Kawad Kecekapan peringkat negeri di sini semalam.

Pertandingan tahunan itu yang membbitkan tiga acara utama iaitu membentang hos, teknik mengangkat mangsa dan kawad tangga berpasukan berlangsung di Balai Bomba dan Penyelamat Jertih.

Penolong Pengarah Bahagian Latihan Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Rosfarawadi Ismani Ismail berkata, menerusi pertandingan itu, tahap kecekapan dan kemahiran anggota dapat dinilai.

Selain itu katanya, semangat berpasukan yang sentiasa ditagih dalam melaksanakan tugasan harian dapat dipraktikkan dengan lebih berkesan.

Katanya,, kemahiran dan kecekapan anggota perlu sentiasa digilap dalam usaha untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada masyarakat terutama apabila berlaku kes kebakaran ataupun kecemasan.

"Untuk mencapai tahap terbaik, mereka sentiasa didedahkan dengan latihan dan kursus bagi memperbaiki kecekapan dan kemahiran supaya bersedia dalam apa jua keadaan," katanya.