Halaman

25 November 2013

JPNT pantau hutan melalui T-ifms

Oleh: Suriati Ali dan Mohd Syazni Zainudin (pelatih)
Gambar oleh Zulkipli Putra

T-ifms merupakan sebuah sistem berpusat yang ditambah baik menggunakan sepenuhnya perisian
HAJI AZMI
sumber terbuka menggantikan sistem yang beroperasi secara ‘stand-alone’.

Pengarah JPNT, Haji Azmi Nordin, berkata melalui sistem itu, pemantau boleh mengetahui pelbagai aspek, termasuk perbandingan pokok, jumlah di tanam, pengeluaran hasil, pembesaran, kekerapan memantau hutan dan sebagainya.

Katanya, sistem T-Ifms, dibangun bagi membantu pengguna mempercepatkan proses kemasukan, semakan, pengawalan, pengurangan, pertindihan berkaitan data dan penghasilan `output’ yang diperlukan dengan cepat serta tepat.

“Output daripada sistem ini akan digunakan oleh pihak pengurusan jabatan dalam membuat keputusan bagi memastikan pengeluaran hasil yang optimum terhadap hutan,” katanya

 Haji Azmi turut memberitahu, seiring dengan pembangunan alaf baru itu, JPNT menwujudkan kerjasama dengan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM), sebagai langkah menguruskan sumber hutan secara lebih berkesan.

“Pendekatan itu mampu meneruskan kecemerlangan JPNT dalam melaksanakan tanggungjawab membangunkan khazanah sumber hutan negeri.

“Pada masa ini, jumlah keluasan kawasan berhutan di Terengganu berjumlah 624,625 hektar, dan 544,118 hektar daripadanya telah diwartakan sebagai Hutan Simpanan Kekal.

 “Apa yang diwartakan itu kita perlu jaga mengunakan T-ifms, yang juga pasti mampu mengelak daripada pelbagai kemungkinan berlaku, termasuk penerbangan tidak terkawal dan haram oleh pihak tidak bertanggungjawab,” katanya.

.