Halaman

08 November 2013

Masjid Bukit Cempaka Padat Aktiviti Agama.

Masjid Bukit Cempaka,Batu Rakit.
Teks dan gambar: Aminudin Ismail.

PEMBUKAAN masjid baru di Kampung Bukit Cempaka, Batu Rakit pada 2007 lalu ternyata memberi pelbagai kemudahan kepada penduduknya kerana selain sebagai tempat untuk menunaikan ibadah sembahyang dan menyampaikan ceramah agama, masjid itu juga menjadi pilihan pasangan melakukan majlis akad nikah.

Abu Bakar...Imam II.
Masjid yang dibina oleh kerajaan Barisan Nasional itu dibina bagi mengantikan masjid lama yang tidak lagi mampu menampung jumlah jemaah yang semakin ramai.

Imam Masjid Kampung Bukit Cempaka, Abu Bakar Othman, berkata sejak dibuka hampir lima tahun lalu, sudah ramai pasangan yang mahu berkahwin mengadakan masjli akad nikah di masjid itu kerana mahu mengambil keberkatannya.

“Selain itu, masjid ini juga menjadi tempat pertemuan antara penduduk kerana selain dapat bertemu ketika menunaikan ibadah sembahyang samada sembahyang fardhu atau Jumaat, kami juga sentiasa mengadakan majlis gotong royong untuk menjaga kebersihan kawasan masjid,” katanya.

Abu Bakar yang pernah bertugas sebagai imam selama 30 tahun di Brunei itu, berkata pelbagai aktiviti keagamaan diadakan di masjid itu  antaranya ialah ceramah mingguan, kuliah magrib, kuliah subuh, bacaan yasin dan solat hajat.

“Malam Sabtu ustaz mengajar Tajwid, malam ahad pula Ustaz Abdullah Tahir mengajar Fekah, malam Rabu Ustaz Zainal Ibrahim mengajar Hadis, Ustaz Mohd Embong mengajar Tauhid pada malam Selasa,

“Malam Kamis, Ustaz Razak Ali mengajar Fekah dan Tauhid dan pada hari Rabu lepas Zohor , Ustaz Abdul Rasyid Ali mengajar Quran.” katanya.

Indah..rekabentuk yang indah.
Masjid yang boleh memuatkan kira-kira 750 jemaah itu akan penuh pada waktu sembahyang Jumaat dan Sembahyang sunat dua hari –raya.

“Pada malam-malam biasa jemaahnya sekitar 30 orang dan pada malam ada ustaz mengajar, jemaahnya bertambah sehingga 70 orang termasuklah golongan muda,” katanya.

Masjid Bukit Cempaka sememang aktif untuk membangunkan ummah di kawasannya seindah reka bentuk masjidnya dan kawasan sekitarnya yang dihiasi dengan pelbagai tanaman untuk mencantikan kawasan masjid.

Imam I masjid ini ialah Md Ali Abdullah, Imam II, Abu Bakar Othman dan Imam III, Mohd Ibrahim manakala bilal ialah Mohd Nor Shamsuddin manakala pengerusi masjid itu ialah Mohd Engah.
Kemas..bahagian dalam masjid.
Unit...wakaf di Masjid Bukit Cempaka.
Cantik...deretan pokok Ru Renek.

Hias...pokok kelat turut dihiasi kawasan masjid.