Halaman

21 November 2013

TUNAIKAN AMANAH & TANGGUNGJAWAB

Oleh: Ruslan Abdul Rahman

Langkah UMNO meminda Perlembagaan empat tahun lalu bagi membolehkan lebih ramai perwakilan memilih pemimpin parti itu merupakan keputusan paling tepat dalam usaha mentransformasikan parti.
Hasilnya sudah terlihat dan kalau dibuat ‘postmortem’ atau bedahsiasat sekalipun pasti didapati cara ini lebih baik, kalau ada sedikit sebanyak kelemahan ia perlulah diperbaiki di masa akan datang.
  Sambil menyifatkan UMNO kini sebagai parti yang menjuarai demokrasi terbuka, Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Dato Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak berkata, pemilihan parti kali ini amat bersejarah kerana melibatkan lebih ramai perwakilan selain berjaya menarik minat masyarakat di dalam serta luar negara.
  "Bukan mudah untuk melakukan transformasi yang melibatkan sejumlah besar perwakilan serta persediaan logistik. Dato’ Seri Mohd Najib berkata, beliau sebenarnya bertekad menjadikan UMNO sebagai sebuah parti paling ke depan dalam proses menegakkan demokrasi terbuka selain dalam masa sama menjadi model kepada parti-parti lain.
  Dalam pada itu, ditegaskan, beliau mengambil ketetapan tidak mencampuri urusan pemilihan parti dan menyerahkan sepenuhnya kepada jawatankuasa pemilihan parti untuk membuat sebarang keputusan.
 Kuasa memilih pemimpin kepada 146,500 anggota di peringkat akar umbi adalah suatu yang menunjukkan kekuatan demokrasi dalam parti. Transformasi yang dilakukan parti keramat orang Melayu itu bertujuan untuk memperkasa anggota di peringkat akar umbi, justeru mereka perlu bijak menggunakan kuasa yang diberikan itu. Sebelum pindaan Perlembagaan Umno pada 2009, seseorang yang mahu bertanding jawatan tertinggi parti perlu terlebih dahulu mendapat jumlah atau kuota sokongan tertentu daripada 191 Bahagian Umno.
  Dan hanya perwakilan Bahagian yang terpilih sahaja mengundi untuk memilih pemimpin tertinggi parti. Pada Oktober lalu, perwakiolan Umno di peringkat akar umbi memilih pemimpin yang layak memegang jawatan di peringkat bahagian hinggalah ke peringkat Majlis Tertinggi, sayap dan naib presiden.
  Kita semua bersyukur kerana UMNO, parti keramat bangsa Melayu telah berjaya melaksanakan amanah dan tanggungjawab melakukan proses pemilihan barisan kepimpinan dengan baik dan sempurna. Ini adalah bukti transformasi politik yang dilaksanakan telah diterima baik oleh ahli akar umbi UMNO.
  Sebenarnya ini adalah kejayaan ahli akar umbi UMNO yang berjaya membuktikan kematangan politik yang tinggi.
  Transformasi ini telah memberikan ahli akar umbi UMNO ruang untuk bersuara, dan mereka telah menterjemahkan suara mereka didalam bentuk pemilihan yang baru berlalu. Buat pertama kali dalam sejarah politik negara, barisan kepimpinan UMNO dipilih secara langsung oleh ahli akar umbi.
  Tiap ahli kini boleh berbangga selain pimpinan di peringkat Bahagian bahawa pemimpin mereka yang duduk di Majlis Tertinggi UMNO adalah pilihan ahli sendiri; lebih ramai ahli atau perwakilan ada saham dalam pemilihan yang baru berlalu. Sebenarnya tiada istilah menang atau kalah dalam pemilihan UMNO kali ini. Ia adalah persoalan memikul amanah dan tanggungjawab. Kepada mereka yang baru diberi mandat oleh ahli, kita ucapkan tahniah, dan bersyukurlah. Jauhi sikap takbur, angkuh, sombong dan meninggi diri kerana itu adalah sifat yang tidak disuruh oleh agama kita, Islam Yang Maha Suci.
 Malah sifat itulah sebenarnya yang ditidak setujui dan disukai oleh akar umbi. Sebaliknya, pastikan amanah yang diberi dipikul dan dilaksanakan dengan sempurna demi untuk memperkasakan agama, bangsa dan negara.
  Jangan sesekali menganggap jawatan itu sebagai jambatan untuk habuan, kedudukan atau jawatan, tetapi adalah satu amanah yang perlu disempurnakan dan akan dipertanggungjawabkan kelak. Kepada mereka yang tidak terpilih dalam pemilihan ini, sumbangan anda sekalian tetap diperlukan dan pasti akan dihargai oleh UMNO.
 Kalau dahulu kita pemimpin dan orang mengikut kita, maka kini bersedialah pula kita menjadi pengikut dan ahli yang setia.
  Kalau dahulu orang menolong mengangkat kita, maka bersedialah untuk mengangkat dan membantu orang lain, terutama pelapis untuk meneruskan perjuangan parti kita. Suara dan sumbangan saudara/ saudari akan tetap diberi tempat dan perhatian kepimpinan di dalam perjuangan UMNO.
  Tiap ahli UMNO semua peringkat sebenarnya berada didalam satu keluarga besar UMNO. Tiada istilah menang atau tewas bagi mana-mana calon. Yang menang ialah UMNO kerana berjaya dalam transformasi politik disaat yang mencabar ini. Tiap ahli UMNO semua adalah pemenang.
  Oleh itu sudah tiba masa tiap ahli merapatkan saf dan bersatu dalam perjuangan. Ukhwah dan kesatuan yang berteraskan kepada perjuangan membela agama, bangsa dan negara adalah sumber kekuatan UMNO. Begitulah juga di peringkat negeri Terengganu, apa yang penting ialah Umno/BN perlu bersiap dari sekarang mengatur strategi dan langkah untuk menawan kembali kerusi yang terlepas kepada pihak lawan.
 Jangan biarkan pembangkang terus menguasai, tetapi kepada mereka yang telah diberikan amanah, inilah masanya untuk berpadu dan dalam satu pasukan bekerja demi masa depan Umno dan BN kukuh dan cemerlang.