Halaman

31 December 2013

10 NGO Marang bantah himpunan guling kerajaan

Oleh : Amirullah Othman 

Perhimpunan 4.0 atau perhimpunan untuk menggulingkan kerajaan mendapat tentangan hebat dari semua pihak.

Di Marang, sebanyak 10 Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang terdiri daripada Kelab-Kelab Belia Malaysia(MAYC) Kawasan Marang, Gerakan Belia 4B(M) Kawasan Marang, Majlis Belia Daerah Marang, Persatuan Kebudayaan dan Kesenian Daerah Marang, Kelab Rakan Muda Marang, Kelab Gym Daerah Marang, Alumni Gerakan Belia 4B(M) Kawasan Marang, Kawasan Rukun Tetangga Alor Ketitir, Kelab Rekreasi dan Cinta Alam Daerah Marang dan Kelab Sukan Rhu Rendang.

Susulan itu, 10 laporan polis dibuat supaya penganjur dan sesiapa yang terlibat dalam perhimpunan haram itu di tangkap dan dikenakan hukuman seberat-beratnya.

Pengerusi Majlis Belia Daerah Marang, Encik Zaidi Muda berkata Jika perhimpunan itu berlaku, ia boleh menimbulkan huru hara dan banyak kerosakan harta benda yang amat serius jika tidak di halang oleh pihak polis.

 “Kami NGO Marang cintakan keamanan dan menentang segala bentuk propaganda-propaganda yang boleh mencetuskan keadaan yang tidak stabil dan keganasan.

 “Jika keadaan ini berlaku, Malaysia akan menjadi seperti Thailand yang mana keadaan tidak selamat dan ekonomi merudum jatuh.

 “Seharusnya kita semua rakyat Malaysia bersatu hati dan hidup dalam keadaan aman seperti sekarang dan pihak berkuasa seharusnya mengambil langkah yang terbaik untuk mengatasi sebarang kemungkinan yang berlaku,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Kelab Sukan Rhu Rendang, Dato ‘ Razali Idris, pula berkata jika sebarang bentuk anasir-anasir jahat ini jika tidak ditangani dengan baik akan menyebabkan semakin menular terutamanya kalangan anak-anak muda.

 “Pelajar dan mahasiswa perlu diberi tumpuan kerana golongan ini kebanyakannya yang banyak terdedah dengan dakyah-dakyah pembangkang.

 “Jadi, tindakan tegas kepada golongan itu perlu diambil supaya mereka tidak terbabit dengan aktiviti tidak sihat yang menyalahi undang-undang dengan menyertai perhimpunan haram ini,” katanya.