Halaman

25 December 2013

Kompleks Meterniti HSNZ beroperasi Februari tahun depan.

Oleh: Suriati Ali

Kompleks Materniti di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini yang sepatutnya disiapkan oleh kontraktor pada penghujung tahun 2011 dijangka mula beroperasi Februari tahun depan.

 Difahamkan kompleks berkenaan yang dianggarkan menelan kos RM115 juta baharu saja diserahkan oleh Jabatan Kerja Raya kepada pentadbiran hospital dan proses pengujian dan pentauliahan telah selesai dilakukan.

 Difahamkan pihak hospital melalui Kementerian Kesihatan kini dalam proses pembelian peralatan untuk membolehkan kompleks itu dapat beroperasi secara berperingkat yang sekali gus dapat mengatasi masalah kesesakan di wad kelas dua dan tiga.

 Dengan beroperasinya kompleks setinggi enam tingkat itu kelak akan memberi tambahan 312 katil dan memberikan persekitaran yang lebih melegakan terutama bagi ibu-ibu yang mengandung, bersalin serta menjalani rawatan susulan.

Pada masa yang sama, masalah tempat letak kereta yang sentiasa menjadi rungutan pelawat dapat dikurangkan ekoran kompleks berkenaan menyediakan hampir 400 petak.

Kompleks itu adalah yang pertama di Pantai Timur merupakan kompleks khas yang menjadi sebuah pusat sehenti khusus untuk ibu hamil, ibu selepas bersalin dan bayi baru lahir.

Mula dibina pada penghujung 2008, projek itu berjalan agak perlahan disebabkan pelbagai faktor.

 Baru-baru ini, kerajaan negeri melalui jawapan bertulis pada sidang Dewan Undangan Negeri memberitahu, untuk jangka masa panjang, masalah kesesakan di HSNZ akan dapat diatasi sepenuhnya dengan pembinaan Hospital Marang.

 Marang yang berdekatan dengan daerah ini merupakan satu-satunya daerah yang masih belum mempunyai hospital dan cadangan pembinaan telah dikemukakan kepada kerajaan Pusat.

Sidang DUN juga diberitahu, bagi menampung keperluan pesakit buah pinggang, kerajaan negeri turut mencadangkan supaya unit hemodialisis turut diwujudkan di Maras, khusus bagi pesakit di sebelah Kuala Terengganu Utara.

Di HSNZ kini hanya terdapat 27 mesin hemodialisis dan bilangan ini sememangnya tidak mencukupi dengan peningkatan jumlah pesakit yang memerlukan rawatan. Justeru, permohonan telah dihantar ke Kementerian Kesihatan pada Oktober lalu untuk tambahan tujuh lagi unit.