Halaman

16 December 2013

Mangsa banjir kongsi pengalaman

Oleh: Suriati Ali, Aida Abd Rahman dan Noraini Jusoh

Keceriaan terukir di wajah  beberapa mangsa  yang  sempat ditemui Skuad Prihatin Unit Komunikasi Negeri (Ukom) ketika menerima sumbangan barangan makanan, semalam.
Bagaimanapun, ada di kalangan mereka turut mengalirkan air mata hiba apabila menceritakan pengalaman sambil mengenang peristiwa yang menimpa masing-masing.

 Seorang penduduk, Nor Akma Abdullah, 45 yang tinggal di Kampung Jaya Pindah, berkata dia mengalami kerugian lebih RM10,000 apabila semua perabot dan perkakas elektrik tidak dapat diselamatkan kerana air naik terlalu cepat.

Nor Akma Abdullah
 “Saya dan suami Anua Dollah, 49, tidak menjangka semua ini boleh terjadi kerana tahun lalu, rumah kami pun banjir, air melimpah ke dalam rumah hanya paras lutut, tapi tahun ini melebihi paras kepala,” katanya

Mangsa lain, Raja Normala Raja Mohd Hanafiah, 38 berkata, ketika air banjir melimpah, dia tidak berhenti-henti berdoa supaya diri dan anak selamat daripada sebarang kejadian buruk.

“Bertambah cemas apabila mengetahui suami yang bertugas di luar daerah tidak dapat balik untuk menjenguk kami berdua kerana tersekat banjir di sempadan jalan.
Junainah Mohd

 “Saya reda dengan ujian ini, walaupun hampir semua barangan dan perabot rumah musnah dihanyut dan ditengelami air,”katanya.

Ibu kepada tiga anak, Junainah Mohd, 35, keadaan banjir yang berlaku tahun ini, agak teruk dan di luar kebiasaan.

“Ketika menyelamatkan diri bersama suami dan anak, hanya sempat membawa dokumen penting, barangan lain dibiarkan tanpa sempat diselamatkan," katanya.

Cik Rusli Arif
Cik Rusli Arif, 30, berkata terima kasih kerana sudi mengambil cakna dan hulur bantuan kepada kami yang masih bersedih kerana banyak mengalami kerugian akibat banjir.

 “Ada juga beberapa pihak lain yang tampil menghulurkan sumbangan berupa barangan dapur seperti, beras, mintak, gula, susu pekat.

 “Usaha itu mampu melegakan kesedihan, yang sememangnya kekurangan barang keperluan makanan, apa yang dijadikan stok sebelum ini, semua dihanyutkan air,” katanya.