Halaman

08 December 2013

Sekitar Hari Ke Lima Banjir Di Chukai: Kami Pasrah.

Bersih..Seorang pekerja kedai tayar membersih tayar yang ditengelami air.
Teks dan gambar Aminudin Ismail.

CHUKAI: Selepas lima hari banjir besar melanda beberapa tempat di daerah ini termasuklah sekitar bandar ini , hari ini (8.12.2013) (hari ke lima banjir) kebanyakan penduduk sekitar Chukai sudah pulang ke rumah masing-masing untuk membersih rumah mereka.

Tinjauan Teganukita di beberapa taman perumahan petang tadi, mendapati semua mangsa banjir reda dengan apa yang berlaku ke atasnya biarpun hampir 80 peratus barangan dalam rumah mereka rosak termasuklah perabot, perkakas elektrik dan kenderaan.

Cuci..seorang remaja sedang menyimpan bilik di rumah bapa saudaranya.
Seorang penduduk yang mahu dikenali sebagai Mohd, 45, dari Batu 2, Jalan Chukai- Air Putih berkata, dia yang hari ini baru pulang ke rumahnya sudah menjangka apa akan berlaku di dalam rumahnya selepas banjir kerana air melimpahi rumahnya hingga ke paras dada.

“Ketika kejadian saya tiada di kampung kerana bertugas di negeri Sembilan, saya pulang banjir tengah besar. Apa yang saya fikirkan ialah anak dan isteri dan saya bersyukur kerana mereka semua selamat walaupun hampir semua peralatan rumah rosak termasuklah dua kereta dan dua buah motosikal,” katanya.

Begitu juga dengan seorang kakitangan Petronas, Zakaria Deraman, 51 dari Taman Permai Jaya, berkata, beliau menganggap yang belaku adalah atas kehendak Allah dan pasrah terhadap apa yang berlaku biarpun hatinya mungkin sebak kerana hampir kesemua peralatan rumahnya rosak termasuklah kenderaan.

Reda..Zakaria menunjukan dua motosikalnya yang rosak.
“Saya reda, yang penting semua ahli keluarga selamat. Harta benda boleh dicari semula. Semua ini ujian Allah untuk kita. Boleh dikatakan hampir kesemua perabot dan peralatan elektrik dalam rumah saya tidak boleh digunakan. Dua buah kereta saya iaitu sebuah Merc. dan sebuah proton Persona serta dua motosikal di tengelami air,” katanya.

Berikut ialah gambar-gambar sekitar banjir di Chukai hari ke lima:-

Masih banjir..sebuah rumah di Batu 3 masih ditengelami air.
Pulang..penduduk pulang membersih rumah.

Simpan..antara barangan yang ditengelami air.
Perihatin..seorang kakitangan syarikat swasta membahagikan makanan.
Buka..sebahagian kedai yang sudah di buka.


Perihatin..GPMS Malaysia turut membantu mangsa banjir

Niaga..beberapa peniaga berniaga di tepi jalan di Binjai.


Pulih..bandar Chukai semakin pulih.

Terima kasih..seorang warga emas menerima sumbangan makanan.

Tenggelam..dua motosikal yang masih tengelam.

Berselut..pemandangan sebuah bilik mangsa banjir.

Bersih..seorang penduduk membersih ruang tamu rumah yang berselut.
Baiki..bengkel kereta jadi tumpuan.
Buka..kedai makan sudah banyak buka.