Halaman

14 December 2013

UMT perkenal pusat pengajian ganti sistem fakulti

Oleh: Noraini Jusoh

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) melakukan penstrukturan semula dalam bidang akademik dengan memperkenalkan lapan pusat pengajian baharu menggantikan sistem fakulti untuk memperkasa lagi pusat pengajian tinggi itu.

Naib Canselor UMT, Prof. Emeritus Dato' Dr Ibrahim Komoo berkata, transformasi berkenaan membolehkan program-program pengajian diberi lebih tumpuan yang khusus mengikut bidang-bidang tertentu.

“Kita melihat bahawa ada keperluan untuk bergerak kearah memperkasa pusat pengajian ini bagi mempertingkatkan sistem pengajaran dan pembelajaran di UMT.

“Melalui trasformasi ini, ia melibatkan pengukuhan program sedia ada disamping memperkenalkan program-program baru, termasuk program pengajian di peringkat antarabangsa dan juga program pengajian kontinuum (program pantas Diploma-Sarjana Muda-Sarjana Kerja Kursus),” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media sempena Pembentukan Pusat Pengajian dan Pusat Pendidikan UMT, di Bangunan Canselori UMT, baru-baru ini.

Katanya, trasformasi yang dilakukan ini juga bertujuan meningkatkan kewibawaan ahli akademik supaya dapat menjalankan peranan utama iaitu mengajar dengan lebih baik lagi.

“Selain itu, ia juga akan memberi keutamaan kepada bagaimana hendak mengukuhkan UMT yang dikenali sebagai institusi pengajian tinggi yang memberi fokus kepada sains kelautan dan sumber akuatik.

“Lembaga Pengarah UMT telah meluluskan cadangan tranformasi ini iaitu melibatkan pembentukan pusat pengajian dan pendidikan pada 3 September lalu dan setelah melalui beberaspa proses penyelarasan, secara rasminya pusat ini dibentuk pada 1 Disember lepas bermula dengan pelantikan kepimpinan di setiap pusat berkenaan,” ujarnya.

Katanya, pusat-pusat pengajian baharu itu antaranya Pusat Pengajian Sains Marin dan Persekitaran, Pusat Pengajian Perikanan dan Akuakultur, Pusat Pengajian Sains dan Teknologi Makanan, Pusat Pengajian Sains Asas dan Pusat Pengajian Matematik dan Informatif.