Halaman

21 January 2014

23 anak yatim diraikan oleh tiga JKKK


YB Muhamad Pehimi menyampaikan sumbangan kepada anak yatim

Oleh: Mohammad Ishak 

Seramai 32 anak yatim daripada 14 keluarga kariah masjid itu dirai dan diberikan bantuan oleh Jawatankuasa Masjid  Kampung Gong Gucil, dekat Jertih, semalam.

Pengerusi Jawatankuasa masjid itu, Abd. Hamid Hamzah berkata, anak-anak yatim dipilih terdiri daripada pelajar dari tiga Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) iaitu JKKK Gong Tanah Merah, JKKK Kayu Kelat dan JKKK Gong Guchil.

Katanya, seorang individu yang enggan dikenali telah bermurah hati menyumbangkan wang untuk diberi kepada anak-anak yatim tersbetu mnakala untuk jamuan bagi mengadakan majlis Maulidur rasul itu disumbangakn oleh penduduk kampung.

 Menurutnya ini merupakan kali kedua sumbangan kepada anak yatim menerusi masjid kampung itu yang melibatkan tiga kampung berjaya diadakan dan membuktikan semangat untuk membantu golongan anak yatim masih tinggi.

 “Kita berharap menerusi sumbangan ini dapat meringankan beban keluarga yang menjaga anayk yatim tersebut selain menamdakan simpati penduduk kampung kepada mereka yang kehilangan ornag tersayang, “. “Lima orang yang yatim yang disenaraikan disebabkan ibu mereka meninggal dunia kerana mengidap barah payu dara dan beberap lagi yang kehilangan ibu bapa kerana kemalangan jalan raya, “ujarnya.

Sementara itu Ahli Exco Kerajaan Negeri, Muhammad Pehimi Yusof memuji langkah pengurusan masjid itu yang melihat aspek kebajikan kepada anak mukim mendahului masjid-masjid lain di daerah ini.

Katanya, apa yang penting sekarang ialah anak yatim perlu berusaha belajar bersunguh sungguh dan tidak menjadikan kehilangan ibu bapa mereka sebagai penamat cita cita dalam hidup,

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jertih berkata kerajaan menerusi agensi di bawah kerajaan negeri dan pusat tidak pernah mengabaikan nasib golongan yatim dan golongan miskin sebaliknya menyediakan peruntukan yang besar membantu golongan itu.

 “Penglibatan badan bukan kerajaan (NGO) atau badan sukarela diharap dapat memastikan nasib golongan yang kurang bernasib baik seperti anak yatim ini mendapat pembelaan dan perhatian khususnya dalam bidang pendidikan, “katanya.