Halaman

25 January 2014

" NAWI KAGUMI AHMAD SAID KE ANTARTIKA- USAHA CETUS BUDAYA ILMU PENYELIDIKAN DI KALANGAN PELAJAR DAN PENCINTA SAINS



Ketua Umno Bahagian Besut, YB Haji Nawi Mohammad berkata, lawatan kerja Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Haji Ahmad Said ke Antartika adalah suatu pemikiran besar dan pandangan jauh pemimpin tersebut.
  "Ilmuan, para pendidik dan para pelajar perlu menjadikan ia sebagai cetusan ke arah budaya ilmu dan penyelidikan sains yang bukan sahaja di bilik darjah atau makmal, tetapi jauh dari itu hendaklah menanam cita-cita untuk turut sampai ke sana suatu masa nanti, katanya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Tani Negeri Terengganu.
  Beliau yang juga Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri meminta supaya masyarakat tidak terpengaruh dengan dakyah pembangkang yang sentiasa melihat usaha pemimpin kerajaan Barisan Nasional (BN), sebagai negatif walaupun hakikatnya hebat, cemerlang dan gemilang. "Dalam kehidupan orang-orang cemerlang mengamalkan budaya menimba ilmu sepanjang hayat, apatah lagi kita disarankan supaya ke mana sahaja ke pelusuk dunia untuk menimba pengetahuan," katanya meminta apa yang dimulai oleh Dato' Seri Ahmad perlu dicontohi.    Sementara itu, Setiausaha Akhbar Menteri Besar, Rosli Zakaria membuat penjelasan bahawa lawatan kerja Menteri Besar Terengganu ke Antartika di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dan Yayasan Penyelidikan Antartika Sultan Mizan (YPASM) dan bukannya Yayasan DiRaja Sultan Mizan (YDSM).  "Kesilapan tidak disengajakan dan amat dikesali," jelas beliau.
  Dalam pada itu, BERNAMA melaporkan Kerajaan Serius Terajui Usaha Tangani Isu Perubahan Iklim, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin.
  "Kerajaan serius menerajui usaha menangani isu perubahan iklim dengan menggalakkan langkah adaptasi dan perancangan pembangunan mesra alam yang strategik untuk kesejahteraan rakyat dan ekonomi negara", kata Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam 24 Januari.