Halaman

28 January 2014

MENGENALI PENGERUSI GOLDEN PHAROS YANG BARU

Oleh: Ruslan Abdul Rahman-Pengarang Teganukita.


Bekas Timbalan Menteri Sumber Manusia, Dato’ Abdul Rahman Bakar telah dilantik sebagai Pengerusi Golden Pharos (GP) Berhad berkuatkuasa 8 Januari 2014.
 Golden Pharos adalah syarikat yang tersenarai di BSKL ,dikuasai oleh kerajaan negeri Terengganu mempunyai beberapa buah syarikat kumpulan termasuklah Kumpulan Pengurusan Kayu-Kayan Terengganu Sdn.Bhd., Pesaka Terengganu Bhd., Pesama Timber Corporation Sdn.Bhd.,Golden Pharos Sdn.Bhd.
  Ketika ditemui Pengarang Teganukita, Dato’ Abdul Rahman berkata wawasan beliau sebaik sahaja menerajui GP ialah memastikan semua anak syarikat GP memperolehi keuntungan

 . “Saya nak pastikan mana-mana anak syarikat mencari jalan untuk tingkatkan keuntungan lagi,” katanya. Oleh sebab itu, langkah pertama beliau ialah melawat dan mendapatkan taklimat tentang operasi syarikat. Pada 26 Januari lalu beliau telah melawat Kumpulan Kayu Kayan Sdn.Bhd dan Pesaka Terengganu Berhad. “Semalam 27 Januari saya melawat Pesama Timber di Kemaman,” beritahunya.


 Pada bulan depan beliau dijangka melawat GP Glass Sdn.Bhd di Selangor. Dato’ Abdul Rahman berkata, operasi Pesama Timber baru dmulakan semula setelah ditutup akibat banjir besar baru-baru ini.
 Harapannya ialah syarikat-syarikat yang berasaskan kayu dan balak ini bukan sahaja memperoses balak menjadi kayu tetapi perlu kepada yang lebih lebar lagi seperti membuat perabot dan apa-apa produk dari bahan kayu bagi meningkatkan lagi kadar keuntungan.