Halaman

29 January 2014

Penjualan tanah wakaf UCB mengalakkan.

Tengku Mahmud...sambutan baik.


Oleh: Aminudin Ismail.

SAMBUTAN orang ramai terhadap penjualan tanah wakaf bagi penubuhan sebuah universiti wakaf pertama di negara ini di Putera Jaya, Bandar Permaisuri, Setiu, begitu mengalakkan.

Pengerusi Eksekutif UCB, Dato’ Tengku Mahmud Mansor, berkata sehingga kini kira-kira RM500 hingga RM600 ribu diterima pada setiap bulan hasil penjualan wakaf yang dikelolakan oleh Peyatim itu.

“Sehingga kini yang menjadikan egen penjualan wakaf KTB ini ialah semua cawangan Pejabat Pos iaitu sebanyak kira-kira 700 tempat dan Bank Simpanan Nasional (BSN) lebih kurang 1200 cawangan.

“Jadi lebih kurang 2000 'outlet' wakaf di seluruh Malaysia sudah berjalan dan kemasukan pada setiap bulan lebih kurang RM500 ribu ,RM600 ribu sebulan pada semua outlet itu.

“Dan dijangkakan, Insya Allah dalam beberapa bulan ini, ‘income’nya di jangka bertambah dalam RM1 juta dan kita menjangkakan dalam tempoh lima tahun kita dapat kumpulkan dalam RM100 juta dan kita akan membangunkan kampus ini.

Tengku Mahmud berkata, kampus UCB itu bersiap sedia untuk menampung kira-kira lima ribu pelajar pada masa akan datang dan beliau yakin sasaran itu akan dicapai kerana masyarakat memberi kerjasama yang baik ke arah menjadihkan UCB sebuah universiti wakaf pertama di Malaysia.