Halaman

26 January 2014

"SELAKU AHLI EXCO KERAJAAN SAYA BANGGA MENTERI BESAR TERENGGANU KETUAI EKPLORASI SAINTIS KE ANTARTIKA" YB ROZI


Pemergian Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Haji Ahmad Said bersama saintis ke Antartika adalah langkah wajar dan merupakan bukti kepekaan bagi mendorong penyelidikan bertaraf dunia dilakukan oleh saintis Malaysia, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Telemong, YB Haji Rozi Haji Mamat.

Katanya, sokongan dan penglibatan kerajaan negeri Terengganu bersama-sama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dalam usaha penyelidikan di Antartika itu amatlah dialu-alukan.

“Saya sebagai salah seorang Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Terengganu amat berasa bangga dengan penglibatan itu, lebih-lebih lagi Menteri Besar Terengganu diberi kepercayaan mengetuainya.

Kita perlu melihat jauh ke hadapan, terutama bagi generasi belia tentang masa depan dunia, dari segi iklim dan cuacanya, kehidupannya dan pasti akan berkait dengan segala perkara perhubungan antarabangsa, keamanan, dasar antarabangsa dan sebagainya, kerana golongan muda akan berpeluang untuk meneruskan penghidupan di masa akan datang, ujar beliau.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Sumber Manusia Negeri menegaskan bahawa terlalu banyak kemungkinan ruang dan peluang untuk sama-sama kita perolehi jika kerajaan benar-benar serius dalam penyelidikan itu, sebagaimana yang telah lama dijalankan oleh negara-negara maju di Antartika.

Sekarang ini berbagai isu antarabangsa wujud seperti pemanasan global, pengerakan paksi bumi sedikit demi sedikit yang pasti akan melibatkan negara kita dari segi perubahan iklim dan cuaca, dan apakah persiapan kita kalau tanpa kajian dan penyelidikan rapi dibuat, kata Haji Rozi.

“Saya berharap golongan berfikiran jauh ke hadapan dan jangan terikut-ikut dengan cara rentak pembangkang yang cuba membawa masyarakat berfikiran jumud dengan menentang usaha-usaha baik itu,” katanya.