Halaman

30 January 2014

Terengganu terima 20 guru ETA

Oleh: Suriati Ali 

 Seramai 20 daripada 100 Pembantu Guru Bahasa Inggeris (ETA) Fullbright dari Amerika Syarikat (AS) telah dihantar ke negara ini akan ditempatkan di beberapa sekolah di Terengganu.

 Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan dan Tugas-Tugas Khas, YB Ghazali Taib, berkata program itu merupakan tahun ke sembilan Terengganu mendapatkan khidmat guru ETA sebagai salah satu usaha meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar.

 Menurutnya, bagi program kali ini, pihaknya akan menumpukan penempatan di sekolah yang dikategorikan sebagai sekolah premier dan sekolah elit. Antaranya, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Omar; SMK Tengku Bariah; SMK Seberang Takir dan SMK Wakaf Tapai.

"Program ETA sebenarnya bukan asing bagi kita kerana ia dilaksanakan di sini sejak tahun 2006 lagi.

"Bezanya tahun ini ialah, ia tidak lagi diletakkan di bawah seliaan kerajaan negeri sebaliknya telah diambil alih oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)," katanya.

 ETA adalah program jalinan yang diwujudkan bagi mempromosikan pertukaran pendidikan antara Malaysia dan AS. Kumpulan 100 guru ETA itu tiba di negara ini awal Januari lalu dan sebahagiannya akan turut ditempatkan di Johor dan Pahang selama 10 bulan.

 Menurut Ahmad Razif, berdasarkan pengalaman Terengganu, 100 peratus format dan modul yang pernah digunakan akan terus dikekalkan. “Kerajaan negeri berhasrat untuk menambah bilangan tenaga pengajar menerusi program ETA, pada setiap tahun,” katanya.