Halaman

06 February 2014

100 sertai latihan menembak Imigresen/ 3,290 Pati di tahan dalam Op 6P Fasa II di seluruh negara.

Seorang peserta wanita sedang fokus untuk menembak.
Oleh: Aminudin Ismail.

SERAMAI kira-kira 100 anggota Jabatan Imigresen negeri ini dan beberapa wakil dari 20 agensi kerajaan menyertai latihan menembak di Lapang Sasar Lembah Bidong, hari ini.

Program tahunan yang bertujuan untuk meningkatkan tahap kecekapan pengunaan senjatapi oleh anggota Imigresen itu turut dihadiri Pengarah Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Imigresen Malaysia, Zahari Abdul Aziz dan Pengarah Jabatan Imigresen Terengganu, Azhar Abdul Hamid.

Menurut Azhar, antara jabatan lain yang terbabit dengan latihan itu ialah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Suruhanjaya Pencengahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dan lain-lain.

Azhar (kiri) bersama Zahari (tengah) di sidang media.
"Selain itu, program ini juga bertujuan memberi penghargaan kepada agensi-agensi yang terbabit membantu Jabatan Imigresen negeri ini ketika operasi mengempur pendatang tanpa izin (Pati), baru-baru ini," katanya.

Sementara itu, Zahari berkata, sepanjang tempoh operasi bersepadu Fasa II Op 6P yang dilancarkan kerajaan baru-baru ini, beberapa premis dan kediaman diperiksa.

"Setakat ini sebanyak 397 operasi dilancarkan di seluruh negara (Op 6P Fasa II) termasuk Sabah dan Serawak. Sepanjang tempoh itu, 14, 919 Pati diperiksa, 3,290 ditangkap dan ditahan di lokap-lokap Imigresen seluruh negara." katanya.

Menurutnya, beliau berterima kasih kepada semua agensi dan jabatan kerajaan yang terbabit dengan operasi bersepadu itu dan katanya, operasi itu akan berakhir pada 31 Disember 2014.
Zahari...14,919 pati diperiksa.

Anggota Imigresen membaca ikrar.

Azhar bersama Pegarah JPJ, Abdul Rahman Emang. (tengah).

Sekumpulan wartawan bertanya soalan kepada Zahari.

Antara tetamu yang hadir.

Bebarapa anggota Imigresen mendengar ucapan Zahari

Zahari menyampaikan cenderahati kepada peserta.
Seorang anggota Imigresen menerima cenderahati.

Antara peserta menembak jemputan yang hadir.