Halaman

19 February 2014

Adik beradik johan hafazan peringkat negeri

Oleh: Noraini Jusoh
Pertandingan Menghafaz al-Quran Peringkat Negeri Terengganu 2014/1435 Hijrah kali ini menyaksikan pasangan adik beradik yang menuntut ilmu di Institut al-Quran Terengganu (IQT) muncul johan lelaki dan perempuan bagi tahap pertama (1 hingga 10 juzuk).

Kelancaran dan ketepatan Mohd Rayyan Abdullah, 17, dan kakaknya Asma Abdullah,18, memperdengarkan bacaan hafazan al-Quran berjaya memikat juri untuk dinobatkan sebagai pemenang tempat pertama untuk kategori masing-masing.

Kemenangan anak kedua dan pertama yang berasal dari Kedah itu membolehkan kedua-duanya membawa pulang wang tunai RM3,000 dan sijil penyertaan.

Johan bagi tahap dua (satu hingga 20 juzuk) kategori lelaki dan perempuan pula menjadi milik Syed Ahmad Hisyam Engku Taufik yang merupakan pelajar IQT dan pelajar Sekolah Menengah Imtiaz Dungun, Nurul Izzatie Zuraimi.

Kedua-duanya berjaya membawa pulang wang tunai sebanyak RM5000 dan sijil penyertaan.

Manakala juara tahap tiga (satu hingga 30 juzuk) bagi kategori wanita milik calon persendirian yang berasal dari Marang, Nurul Syaabaniah Yahaya, 21 yang juga merupakan bekas pelajar IQT.

Cahaya mata kepada pasangan Yahaya Mohd Din, 52, dan Zainab Marzuki,44, itu terpilih untuk bergelar johan selepas menjadi peserta tunggal wanita yang berjaya ke peringkat akhir bagi tahap itu kali ini.

Dengan kemenganan tersebut, Nurul Syaabaniah yang merupakan anak pertama daripada tujuh beradik berjaya membawa pulang wang tunai RM7,000 dan juga sijil penyertaan.

Sementara, juara tahap tiga (satu hingga 30 juzuk) bagi kategori lelaki milik Mohd Izzat Mat Nor dan berjaya membawa pulang wang tunai dengan jumlah yang sama dan sijil penyertaan.

Kesemua pemenang menerima hadiah yang disampaikan Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said.

Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Haji Mazlan Ngah, Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, Haji Mohd Zuber Embong serta Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan dan Tugas-tugas Khas Negeri, YB Ghazali Taib.

Seramai 21 peserta layak menyertai Majlis Menghafaz al-Quran Peringkat Negeri Terengganu selepas 107 penyertaan diterima di peringkat saringan pada 9 hingga 10 Februari lalu.

Kesemua johan akan mewakili Terengganu ke Majlis Menghafaz al-Quran peringkat kebangsaan pada Mac depan.