Halaman

20 February 2014

AHMAD SAID HEBAT- CUEPACS PUJI MB TERENGGANU, KONSEP MPPNTNYA TELAH DIPERLUASKAN KE PERINGKAT PUSAT


Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Azih Muda menegaskan pihaknya amat mengalu-alukan konsep serta pendekatan “Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan” atau MPPNT yang diperkenalkan oleh Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Haji Ahmad Said.
 Bahkan kata beliau, apa yang digagaskan oleh Dato’ Seri Haji Ahmad pada tahun 2008 itu telah diungkap pula selepas itu oleh Perkhidmatan Awam Malaysia dengan memperkenalkan konsep dan slogan “Merakyatkan Perkhidmatan Awam”.
 Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa memperkenalkan Konsep Merakyatkan Perkhidmatan Awam (MPA) dengan harapan agar setiap penjawat awam menyedari bahawa mereka adalah sebahagian daripada rakyat dan sesungguhnya lebih berupaya memahami kehendak dan aspirasi rakyat.
 Manakala sebelumnya Dato’ Seri Haji Ahmad menegaskan dalam konsep MPPNT, segala hala tuju pentadbiran dan pembangunan mestilah berfokus kepada faedah untuk rakyat.
Azih Muda yang mencipta sejarah, anak Terengganu yang pertama memimpin CUEPACS berasa amat bangga kerana konsep MPPNT yang diperkenalkan oleh Menteri Besar Terengganu itu telah diperluaskan dalam perkhidmatan awam di peringkat pusat.
 Beliau juga memuji langkah kerajaan Terengganu yang banyak membina rumah-rumah untuk rakyat, termasuk kepada kalangan anggota perkhidmatan awam, khususnya Rumah Mampu Milik.
  Dalam, satu wawancara khas dengan Pengarang Teganukita baru-baru ini, beliau menyatakan bila ada rumah dan tempat tinggal yang sesuai dan selesa kepada penjawat awam ia sekaligus akan membantu mereka menjalankan tugas dengan baik dan sempurna.
 Katanya, terdapat kira-kira 22,000 penjawat awam di Terengganu termasuk yang berkhidmat dengan agensi pusat amat memerlukan tempat tinggal yang selesa dan mampu bagi mereka.
 “Bagi saya langkah kerajaan negeri Terengganu di bawah pimpinan Dato’ Seri Haji Ahmad mengadakan rumah-rumah mampu milik ini amatlah bijak dan saya berharap penjawat awam juga diberi keutamaan untuk memilikinya kerana mereka tidak mampu untuk membeli rumah-rumah yang mahal dan mewah,” katanya.