Halaman

20 February 2014

Fitnah adalah sifat tercela- Prof. Dr. Sudirman.

Oleh: Aminudin Ismail. 

ISLAM menganggap fitnah satu daripada sifat mazmumah (tercela) dan dilarang Allah, kata Prof.Madya Dr. Sudirman Abdul Fatah, Pensyarah Kanan, Kolej Universiti Bestari, Setiu, Terengganu.

Menurutnya, fitnah itu adalah satu Mazmumah dan surah Al Baqarah ayat 191 menyebut bahawa Fitnah itu lebih bahaya daripada pembunuhan manakala dalam surah Al Qalam ayat 29 pula Allah berfirman “Jangan kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina, yang banyak mencela, yang gemar menyebarkan fitnah.

Oleh itu, Ustaz Dr.Sudirman berkata, kita perlu menjaga dua perkara dalam berinteraksi iaitu input dan output dan katanya, di kebanyakan waktu dan ketika, kita perlu mempunyai usaha dalam menapis maklumat yang diterima.

“Justeru, Allah SWT memerintahkan kita untuk tabayyun iaitu menganalisis dan mengkaji terlebih dahulu maklumat yang kita perolehi.

"Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (al-Hujurat: 6),”, katanya.

Katanya. sikap tabayyun ini sangat perlu kerana berkemungkinan maklumat yang sampai kepada kita adalah tidak benar ataupun merupakan fitnah yang sengaja diciptakan untuk memburukkan seseorang.

BALASAN TERHADAP PEMFITNAH ORANG ORANG BERIMAN

Dr. Sudirman berkata, walaupun dosa memfitnah hanyalah di antara manusia dengan manusia, namun ia tetap tidak akan diampunkan oleh ALLAH kecuali orang yang difitnah itu mengampunkan orang yang memfitnah.

“Namun pada hakikatnya, perbuatan memfitnah amat dicela kerana boleh mencetuskan perpecahan dalam masyarakat sekali gus boleh menyebabkan terhindar daripada memasuki syurga. “Rasulullah menegaskan dalam sabdaNya, “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah”- Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

“Dosa menyebarkan fitnah umpama api yang membakar ranting kering kerana ia cepat merebak dan akan menjadi abu sepenuhnya. Dosa menyebar fitnah menyebabkan pahala terdahulu dihilangkan sehinggakan penyebar fitnah akan menjadi muflis di akhirat nanti,” katanya.

ANTARA YANG KENA FITNAH DI ZAMAN NABI S.A.W DAN PARA SHAHABAT.

Menurutnya, Umat Islam tentu tidak lupa pada sejarah yang menyebabkan kematian khalifah ketiga kerajaan Islam di Madinah iaitu Saidina Uthman bin Affan yang berpunca daripada fitnah dan disebarkan oleh sekumpulan ekstremis agama.

“Penyebaran fitnah turut menjadi penyebab kepada peperangan sesama Islam atau perang saudara ketika zaman pemerintahan Saidina Ali dan zaman selepas itu.Fitnah juga meruntuhkan kekuatan Bani Umaiyah.

 “Pesanan Rasulullah SAW, Islam melarang keras perbuatan fitnah dan menyebarkan khabar angin dan golongan penyebar maklumat palsu itu dijanjikan ALLAH dengan balasan azab yang amat pedih. “Maksud firman ALLAH SWT dalam surah an-Nur, ayat 19 yang bermaksud,

“Sesungguhnya orang yang ingin agar perbuatan yang sangat keji itu (berita bohong) tersiar dalam kalangan orang yang beriman, mereka mendapat azab yang pedih di dunia dan di akhirat.Dan ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (24:19),”

Katanya, ayat diatas diturunkan setelah peristiwa yang menimpa Rasulullah SAW apabila isterinya Saiyidatina Aisyah dituduh melakukan hubungan tidak baik dengan sahabat bernama Safwan.

“Berita bohong ini terjadi selepas peperangan Bani al-Mustaliq yang disertai kaum munafik.Dalam perjalanan pulang ke Madinah, rombongan tentera Islam singgah di satu tempat.

“Sayidatina Aisyah keluar dari kenderaannya untuk qada hajat dan kalungnya terjatuh.Ini menyebabkan beliau kembali ke tempat itu untuk mencari kalung tersebut.

“Pada masa yang sama, tentera Islam berangkat meneruskan perjalanan ke Madinah yang pada sangkaan mereka Sayidatina Aisyah berada dalam tunggangannya. Selepas Aisyah menjumpai kalungnya, dia terus ke tempat persinggahan tentera Islam.

“Alangkah terkejutnya Sayidatina Aisyah apabila mendapati tiada lagi tentera Islam yang tinggal. Sayidatina Aisyah terlelap kerana kepenatan dan beliau dikejutkan dengan laungan seorang sahabat bernama Safwan bin Mat’al yang kebetulan tercicir daripada kumpulan tentera Islam.

 “Safwan yang mengetahui Sayidatina Aisyah adalah isteri Rasulullah SAW segera mengucapkan ‘inna lillahi wa ilahi rajiun’ dan merendahkan tunggangannya untuk dinaiki Sayidatina Aisyah.

“Sepanjang perjalanan, mereka tidak bercakap walaupun sepatah perkataan sehinggalah sampai di Nahr al-Zahirah yang secara kebetulan tentera Islam pun berhenti di tempat yang sama. Apabila dilihat tentera Islam yang ada di kalangan mereka itu orang munafik, mereka mula menyebarkan fitnah yang bukan-bukan berunsur fitnah kononnya Sayidatina Aisyah ada melakukan hubungan sulit dengan Safwan.

“Cerita fitnah ini berlanjutan sehinggalah tentera Islam selamat sampai di Madinah. “Rasulullah SAW mengambil sikap mendiamkan diri sehingga turun wahyu bagi menjelaskan perkara sebenar," kata Sudirman.