Halaman

16 February 2014

Karnival ICT dedah MO jenayah siber

Oleh: Suriati Ali

Penganjuran Karnival Teknologi Komunikasi dan Maklumat (ICT) Terengganu, di Pusat Dagagan Terengganu bukan saja mempamerkan bahan berkaitan kemudahan itu malah mendedahkan mengenai Modus Operandi (MO) jenayah siber.

 Karnival yang diadakan selama tiga hari bermula 13 Februari dan berakhir semalam (15 Februari) kali pertama diadakan sebagai usaha menekankan mengenai kepentingan pengetahuan ICT di semua peringkat usia khususnya kepada golongan warga emas.

 Eksekutif Program Penggalakan Sains Inovasi, Pusat Sains dan Kreativiti Terengganu (PSKT), Mohd Hakimi Awang Su berkata, kebanyakan jenayah siber yang berlaku disebabkan masyarakat tidak mendapat maklumat lengkap mengenai MO yang dijalankan dalam jenayah siber ini malah taktik licik yang dilakukan penjenayah memudahkan ramai tertipu.

“Justeru, kita memandang serius penganjuran karnival dan pengisian di dalamnya agar pendedahan ilmu pengetahuan, sains teknologi dan multimedia dapat dikongsi bersama supaya masyarakat sedar kepentingan ICT dalam era globalisasi ini,” katanya.

 Menurutnya, hampir 10,000 penduduk sekitar Kuala Terengganu, Marang dan Kuala Berang mengunjungi Karnival ICT Terengganu yang dianjurkan Unit Pengurusan Maklumat Negeri dengan kerjasama Pusat Sains Kreativiti Terengganu itu.

 “Alhamdulillah, sambutan amat menggalakkan daripada semua peringkat usia terutama golongan pelajar. Tahun depan kita sasarkan karnival yang lebih hebat lagi dengan pengisian lebih bermanfaat.

 “Kita juga ada menjemput 500 pelajar untuk menyertai karnival ini dan jumlah penyertaan hampir 1,000 pelajar. Justeru, kita menyasarkan pengunjung Karnival ICT Terengganu ini melebihi 10,000 pada tahun akan datang,” katanya.

 Beliau berkata, karnival itu bertepatan dengan hasrat kerajaan untuk merealisasikan Terengganu sebagai negeri anjung ilmu dan merakyatkan pentadbiran dan pembangunan malah ia amat bersesuaian lebih-lebih lagi apabila pelajar didedahkan dengan e-book dan kelas maya.

 “Sebab itulah kita dedahkan mengenai pengetahuan ICT dalam dunia serba moden ini kerana sekiranya kita tidak tahu mengenai ICT, kita akan dianggap mundur. Sistem pembelajaran sekarang pun banyak menggunakan ICT.

 “Selain menyemai minat masyarakat mengenai pengetahuan dan pengalaman dalam bidang ICT, kita juga mencungkil bakat dan minat peserta menerusi daya reka cipta ICT yang kreatif.

 Kita harap karnival ICT ini akan terus menjadi medium untuk menyalurkan maklumat mengenai teknologi terkini kepada masyarakat,” katanya.