Halaman

10 February 2014

Masjid perlu bebas daripada fahaman politik

Oleh: Suriati Ali 

 Jawatankuasa masjid di negeri ini di saran memastikan `rumah Allah’ bebas daripada pengaruh fahaman politik yang boleh membawa kepada sikap berpuak-puak dan pecah belah antara masyakat islam setempat.

 Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan dan Tugas-tugas Khas Negeri, YB Ghazali Taib, berkata umum mengetahui, masjid adalah tempat mulia yang boleh mengeratkan keharmonian dan kedamaian.

“Sekiranya ada unsur negatif di bawa ke masjid, seperti mempelawa membenci pihak lain, sangat tidak wajar dan di larang sama sekali dalam Islam,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Penyampaian Sijil Jawatankuasa Masjid, di Komplek Seri Iman, Kuala Terengganu, hari ini.

Seramai 1,989 ahli mambabitkan 117 jawatankuasa masjid di Kuala Terengganu menerima sijil perlantikan masing-masing.

 YB Ghazali turut memberitahu, semua pihak yang dilantik itu perlu menggembeleng usaha yang bersepadu bagi menjadikan masjid sebagai institusi agama yang di pandang mulia dan tinggi di kalangan umat Islam serta semua bangsa.

“Tidak hanya terhad dengan peranan itu, masjid juga menjadi pusat penyebaran ilmu dan dakwah berasaskan al-Quran dan as-Sunnah serta nadi utama mempelbagaikan aktiviti yang membangun umat dengan amalan dan penghayatan budaya Islam, merangkumi ibadat khusus seperti sosial, ekonomi dan politik dalam landasan yang benar,.

 “Bagi melahirkan masyarakat Islam yang komited terhadap masjid, kerajaan giat mempelbagaikan aktiviti dan program pengimarahan kepada seluruh masyarakat ke arah Pembangunan Masjid Cemerlang,” katanya,.
Katanya, kita juga mahu menjadikan pengurusan masjid dan surau dalam Terengganu lebih teratur, cekap dan sistematik.

 “Soal kebersihan dan kesucian rumah Allah itu juga harus dititikberatkan khususnya kemudahan tandas di masjid yang berada di laluan utama dan jalan besar yang menjadi persinggahan ramai,” katanya.