Halaman

23 February 2014

Pelajar dalami pengisian Wacana Pemikiran Islam

Oleh: Suriati Ali

Rata-rata mahasiswa yang mengikuti Wacana Pemikiran Islam mengakui program itu selaras dengan kehendak kerajaan yang mahukan umat Islam di negara ini khususnya Terengganu terus bersatu.

Wacana sehari yang diadakan di Universiti Malaysia Terengganu (UMT), semalam mengupas isu `Perubahan dan Cabaran Pelajar- Pelajar Melayu’ dengan menjemput dua penceramah profesional.

Haji Zuklferee Ibrahim yang juga Naib Pengerusi Majlis Belia Negeri Terengganu (MBNT) membentangkan tajuk Mendepani Globalisasi: Pemerkasaan Identiti Melayu Islam.

Manakala, Dato’ Raja Arif Raja Ali, Ketua Pengarah Biro Tatanegara, Jabatan Perdana Menteri Putrajaya pula membawa isu Membina Idealisnme & Kecemerlanagan Pelajar Melayu Terengganu.

Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, Dato’ Haji Mohd Zubir Embong hadir merasmikan program penutup.

Program anjuran MBNT dengan kerjasama Majlis Pewakilan Pelajar (MPP) dihadiri lebih 1,000 mahasiswa dari pelbagai Institut Pengajian Tinggi (IPT) awam dan swasta seluruh negeri ini.

Pengerusi MBNT, Encik Zaidi Muda, berkata dia yakin mahasiswa yang mengikuti wacana itu berupaya menjadi pelajar islam sejati selain bijak menghargai pelbagai pemberian kerajaan.

 “Kita akan meneruskan program seumpama ini dengan menjadikan pelajar sebagai fokus utama untuk menyampaikan hasrat dan inipati program.

 “Golongan itu diberi tumpuan istimewa, kerana mereka mudah menerima apa yang disampaikan selain mampu berfikir mana yang baik atau sebaliknya.,” katanya.