Halaman

18 February 2014

Terengganu tiada masalah air walaupun kemarau

Oleh: Noraini Jusoh

Pengerusi Jawatankuasa Sains, Teknologi dan Inovasi; Tenaga, Teknologi Hijau dan Air negeri, Dato’ Ahmad Razif Abd Rahman berkata, rakyat Terengganu tidak perlu bimbang kerana negeri ini tidak mengalami masalah bekalan air sekalipun musim kemarau melanda.

Malah, menurut Dato’ Ahmad Razif yang juga merangkap Ketua Umno Bahagian Kuala Nerus berkata, mengikut kajian yang dibuat oleh penyelidik salah sebuah universiti di negeri ini, air di Terengganu berlebihan.

“Dengan adanya punca-punca air yang banyak, rakyat tidak perlu bimbang sekalipun musim kemarau melanda beberapa negeri termasuk Terengganu sekarang ini.

“Kemarau di Terengganu tidak ada masalah sebab sebelum ini kita belum pernah menghadapi tahap yang mencemaskan. Sumber-sumber air kita masih mencukupi cuma masalahnya dari segi penggunaan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai musim kemarau yang melanda sekarang pada sidang media selepas menyempurnakan Majlis Penyerahan e-Book Murid Tahun Lima Parlimen Kuala Nerus di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, baru-baru ini.

Menurut beliau, bagi mengurangkan pembaziran, kempen kesedaran dibuat untuk menyedarkan rakyat Terengganu supaya mengamalkan langkah penjimatan air dan menjaga alam sekitar.

Tambah beliau, sebagai langkah mencegah perkara-perkara yang tidak diingini pada musim kemarau ini, orang ramai dinasihatkan supaya mengawal pengunaan air, jangan melakukan pembakaran terbuka dan sentiasa berwaspada apabila mengunakan bahan api.