Halaman

07 March 2014

Bazlan lawat kawasan terbakar di Lembah Bidong.

TAKLIMAT...Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Rakit, Bazlan Abdul Rahman sedang diberi taklimat mengenai kebakaran belukar tanah gambut di Lembah Bidong oleh Komander Operasinya, Kamerul Bieza Mohd Kassim (kiri) ketika melawat markas sementara Bomba di Ladang Rakyat, Lembah Bidong, petang kelmarin.

Bazlan berkata, sebahagian basar hutan yang terbakar itu berada di dalam kawasan Dun Batu Rakit tetapi ia tidak membabitkan tanah penduduk.

"Kawasan yang terbakar itu adalah tanah hutan simpan milik kerajaan dan setakat ini kita belum menerima laporan bahawa tanah penduduk juga terbabit tetapi ia agak hampir dengan tanah milik penduduk.

Bazlan mendengar sesuatu daripada seorang anggota Bomba.
"Saya percaya pihak bomba sedang giat berusaha mempastikan api akan terpadam dalam masa terdekat ini walaupun usaha agak sukar kerana keadaan tanah gambut dan cuaca yang panas terik sekarang ini," katanya.

Bazlan berharap supaya penduduk tidak melakukan pembakaran terbuka kerana katanya, menurut Bomba kebakaran yang berlaku mungkin berpunca daripada pembakaran terbuka.

"Orang ramai terutamanya kanak-kanak diharap tidak banyak melakukan aktiviti di luar rumah kerana keadaan alam sekitar yang berhabuk akibat kebakaran itu yang boleh menyebabkan batuk ataupun pelbagai penyakit lain," katanya.-Aminudin Ismail.