Halaman

13 March 2014

KLIT 2014 tawar hadiah RM55,000

Oleh: Suriati Ali

 Kenyir Lake International Triathlon (KLIT) 2014 anjuran Lembaga Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah ( KETENGAH ) menawarkan hadiah keseluruhan RM55,000 kepada peserta.

 Seramai 446 individu daripada 23 buah negara telah mengesahkan penyertaan untuk menyertai KLIT 2014 yang bakal diadakan pada 16 Mac di Tasik Kenyir, Hulu Terengganu.


 Antara negara itu, termasuk Australia, Belgium, Brunei, China, Czech Republick, Francis, Myanmar, Singapura, New Zealand, Denmark, India, Spain, Thaidland, United Kingdom dan Hongkong.

Pengurus Besar KETENGAH, Wan Mat Amin Wan Daud, berkata KLIT 2014 merupakan acara tahunan siri ke-10 yang dianjurkan sejak 2005 pihaknya dengan kerjasama Kerajaan Negeri Terengganu dan jabatan-jabatan kerajaan yang berkaitan.

 Katanya, kejohanan bertaraf antarabangsa itu merupakan acara ‘sport tourism’ yang disenaraikan sebagai acara utama Kalendar Pelancongan Terengganu 2014 dan juga bersempena Tahun Melawat Malaysia.


 “Kaedah pertandingan menggunakan jarak olimpik ‘ olympic distance ‘ di mana peserta akan memulakan acara berenang 1.6km,berbasikal sejauh 45km dan berlari sejauh 11km.

 “Penganjuran acra ‘sport tourism ini merupakan pemangkin kepada produk pelancongan Terengganu, sekaligus mampu mempromosi Tasik Kenyir yang berkonsepkan `Taman Pelancongan Akua Eko’,” katanya dalam satu kenyataan.