Halaman

13 March 2014

Masih ramai pesakit tidak peka terhadap tanggungjawab tunai solat fardu

Oleh: Noraini Jusoh

Ramai pesakit yang mendapat rawatan di hospital masih kurang memahami kewajipan menunaikan solat fardu walaupun segala kelengkapan disediakan pihak hospital.

Tidak hairanlah jika ada dalam kalangan apabila tidak boleh bangun, tangan berbalut dengan simen dan sebagainya memberikan pelbagai alasan kerana merasakan kesakitan yang dialami menjadi halangan untuk menunaikan solat.

Pelbagai usaha dilakukan pertubuhan, agensi mahupun badan kerajaan menerusi aktiviti seperti seminar bagi membolehkan pesakit melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang muslim.

Untuk itu, Persatuan Pembelajaran Pascasiswazah Perubatan (PGMES) Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) mengambil insiatif menganjurkan Seminar Mukmin Profesional dengan memberi kefahaman mengenai solat kepada pengamal perubatan supaya dapat berkongsi dengan pesakit.

Pengerusi PGMES, Dr. Nujaimin Udin (gambar) berkata, seminar sehari itu membincangkan topik mengenai matlamat kerja dalam islam, kerja sebagai ibadah serta kecemerlangan budaya kerja islam.

Katanya, seminar sempena Mesyuarat Agung Tahunan PGMES yang bertemakan ‘Mukmin Profesional’ itu antara lain bertujuan memberi pendedahan kepada pengamal perubatan supaya lebih peka terhadap tanggungjawab memberi pemahaman kepada pesakit mengenai kewajipan menunaikan solat fardu.

 “Sebagai pengamal perubatan yang peka terhadap kewajipan sebagai seorang muslim, telah menjadi tanggungjawab kita untuk berusaha memberi peringatan dan dakwah kepada pesakit khususnya untuk menunaikan solat lima waktu ketika mereka ditahan di wad hospital.

“Seminar Mukmin Profesional merupakan salah satu usaha pihak persatuan untuk membantu menyelesaikan masalah ini,” ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui di Majlis Perasmian Seminar Mukmin Profesional sempena Mesyuarat Agung Tahunan PGMES, HSNZ di Hotel Permai, hari ini.

Seminar tersebut telah dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat negeri, Haji Muhammad Pehimi Yusof .

Menurut Dr. Junaidi yang juga Ketua Unit dan Pakar Neurosurgeri HSNZ, melalui kajian yang dibuat pihaknya awal tahun ini, mendapati kurang daripada 20 peratus pesakit solat semasa berada di wad hospital itu.