Halaman

02 March 2014

TSG Cari Ruang Naik Podium

Terengganu Cycling Team (TSG) terus dirundung malang, selepas Mohd Harrif Salleh terlibat dalam kemalangan di peringkat kedua Le Tour de Langkawi (LTdL) 2014, semalam giliran Anuar Manan pula menerima nasib buruk apabila basikal miliknya patah dalam perlumbaan peringkat ketiga dari Kampar ke Dataran Merdeka.

 Anuar yang sekadar menduduki tempat ke-116 daripada 120 pelumba yang memulakan perlumbaan sejauh 166.5 kilometer (km), terpaksa berkayuh menggunakan basikal yang patah sejauh 5 km sebelum menggunakan basikal simpanan sehingga ke garisan penamat.

"Hari ini (semalam) saya tidak konsisten tercicir jauh di belakang sebab basikal mengalami masalah, 15 km menuju garisan penamat basikal saya patah, semasa menggantikannya pada 10 km terakhir saya tidak dapat mengejar pelumba yang berada di depan," katanya kepada pemberita selepas tamat perlumbaan, semalam. 

Jelas Anuar, moralnya sudah meningkat naik, semalam apabila melihat rakan sepasukan, Harrif boleh meneruskan perlumbaan, namun masalah terbaru yang menimpanya sedikit mengecewakan dalam usaha mencari ruang untuk menaiki podium.

 Sementara itu, Harrif yang mengalami kecederaan hampir seluruh bahagian kiri badannya berkata, dia sudah bersedia untuk melakukan pecutan di garisan penamat selepas melihat Anuar mengalami masalah, namun kecederaan yang dialami sedikit menjejaskan kayuhan.

 "Saya sudah bersedia dan abang saya (Mohd. Zamri Salleh) juga memainkan peranan menarik saya ke depan, tetapi saya tidak ada kekuatan di bahagian tangan dan kaki. Memang saya berasa sakit dan pedih sepanjang perlumbaan kerana cuaca yang panas.

 "Doktor juga terkejut saya dapat turun berkayuh semula hari ini (semalam), tetapi saya mahu habiskan perlumbaan LTdL untuk mencari kedudukan yang baik, nanti di Terengganu masih ada peluang lagi buat saya untuk menang perlumbaan," katanya yang menduduki tempat ke-13 semalam, manakala Zamri ke-68.