Halaman

25 April 2014

Gotong-royong bina surau Gong Jenaras.

Pelan Surau baru.
Oleh: Aminudin Ismail.

PUSAT Khidmat Masyarakat Dewan Undangan Negeri (DUN) Jabi mengambil inisiatif membantu membina semula Surau Kampung Gong Jenaras, Tempinis yang berusia kira-kira hampir 40 tahun, secara gotong royong melalui wang sumbangan orang ramai bagi mengembalikan tradisi asal pembinaan surau itu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jabi, Mohd Iskandar Jaafar berkata, surau itu terpaksa dibina semula kerana ia tidak mampu lagi dibaikpulih berikutan terdapat banyak kerosakan dan tidak dapat digunakan dengan sempurna.

Iskandar ketika berada di tapak pembinaan surau.

"Pada asalnya surau ini dibina secara gotong royong, jadi pihak jemaah surau bersetuju untuk membina surau ini mengikut amalan tradisional dahulu iaitu membina secara gotong royong.

"Kita sudahpun melancarkan tabung sumbangan untuk membina semula surau tidak lama dulu dan Alhamdulillah sambutan daripada orang amat mengalakan dan pembinaanya sudahpun dimulakan beberapa hari lalu," katanya.

Iskandar berkata, dalam hal ini kerajaan bukan tidak mampu mengeluarkan peruntukan bagi membina semula surau ini tetapi ia adalah bagi memberi peluang kepada orang ramai untuk membuat amal dengan menghulurkan derma bagi menyiapkan surau ini.
Kerja mengalih struktur surau lama.