Halaman

07 April 2014

Polis dan penduduk derma darah Di IPD Setiu.

Seorang anggota Polis sedang diuruskan jururawat untuk menderma darah.
Oleh: Aminudin Ismail.

KESEDARAN bahawa betapa pentingnya menderma darah untuk kesihatan dan membantu pesakit yang memerlukan darah, beberapa anggota Polis Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Setiu dan penduduk sekitar meluangkan masa untuk menderma darah, di Dewan IPD itu, hari ini.

Seorang penderma, Norolzilan Muhammad dari Cawangan Khas IPD Setiu, berkata dia mula minat untuk menderma darah selepas merasakan kesihatannya semakin baik selepas setiap kali menderma darah.

Dr. Fatin sedang memeriksa darah Norolzilan.
"Dulu rasa takut jugalah tetapi selepas sekali menderma, saya menjadi minat untuk terus menderma dan Alhamdulillah ini adalah kali ke 10 saya menderma darah dan saya tidak mempunyai penyakit yang memudaratkan," katanya.

Seorang lagi penderma, Yahaya Ahmad, 47, dari Kampung Guntung, Setiu, berkata beliau sudah lima kali menderma darah dalam tempoh lapan tahun.

"Saya rasa sihat setiap kali menderma darah malah saya juga tidak mempunyai penyakit seperti darah tinggi dan lain-lain. Saya akan terus menderma kerana selain menjaga kesihatan ia dapat membantu pesakit yang memerlukan darah," katanya.

Sementara itu, Pegawai Perubatan dari Hospital Nur Zahirah yang mengetuai rombongan derma darah dari hospital itu, Dr. Fatin Muhammad Tamyaz, berkata, setiap kali pihaknya mengadakan program itu di beberapa tempat di negeri ini, sambutanya agak baik.

"Kita mengadakan program ini hampir sekali setiap bulan dan Alhamdulillah, beberapa tempat yang kita pernah pergi, sambutanya agak baik malah ada beberapa tempat sehingga sampai lebih 150 hingga 200 penderma hadir," katanya.

Dr. Fatin berkata, orang ramai perlu ada kesedaran tentang pendermaan darah iaitu mempunyai niat untuk membantu oran lain.

"Derma darah mungkin kita nampak sedikit satu beg itu tetapi ia boleh menyelamatkan nyawa seseorang pesakit dan menderma juga seseorang itu dapat merasakan badanya semakin ringan dan akan lebih sihat," katanya.
Yahaya sedang menderma darah

Ketua Balai Permaisuri bersedia untuk menderma.

Isi borang sebelum menderma.

Seorang pembantu perubatan sedang mencucuk lengan penderma.
Norolzilan..10 kali menderma.

 

No comments: