Halaman

08 April 2014

RM5000 untuk kampung bersih di Langkap.

Dato' Sabri...pemenang mengikut zon.
Oleh: Aminudin Ismail. 

SATU pertandingan kebersihan yang menawarkan hadiah RM5,000 kepada pemenang antara zon yang akan dijalankan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Langkap dalam usaha menggalakkan masyarakatnya mengamal dan mempraktikkan aspek kebersihan.

Ahli Dewan Undangan DUN itu, Dato' Sabri Mohd Noor, berkata beliau mengambil inisiatif terbabit bagi meningkatkan kebersihan di kawasan kampung terutama di kawasan yang agak pendalaman.

Katanya, pertandingan itu akan dimulakan di kawasan zon empat merangkumi Kampung Alor Lik, Kampung Sungai Las, Kampung Bukit Lawang dan Kampung Bukit.

"Tahap kebersihan kampung masih berada pada tahap tidak memuaskan dan saya ingin lihat aspek kebersihan diberi perhatian penting oleh masyarakat kampung.

"Saya ingin ubah mentaliti masyarakat kampung yang kurang menitikberatkan aspek kebersihan yang sepatutnya perlu keutamaan kerana ia memperngaruhi kesihatan masyarakat,"katanya ketika berucap merasmikan Majlis Gotong Royong Perdana Bersama Yang Berhormat Ahli Parlimen Setiu, Mohd Zulkifli Jusoh dan Adun Langkap di Kampung Alor Lik, baru-baru ini. (Sabtu).

Turut hadir, Pengarah JASA Terenggau, Azli Kesah dan Ketua Penerangan UMNO Bahagian Setiu, Mohd Fahmi Zakaria.

Sabri berkata, pertandingan itu akan diperluaskan ke tiga zon lain di DUN Langkap dengan hadah utama berupa wang tunai RM5,000 bagi setiap zon.

"Kita akan mulakan pertandigan ini secepat mungkin dan upacara penyampaian hadiah akan diadakan dalam tempoh dua atau tiga bulan selepas pertandingan dimulakan.

"Kita harap penduduk kampung akan bekerjasama serta berusaha bersungguh-sungguh bukan saja untuk mendapatkan hadiah tetapi untuk keindahan serta kebersihan kawasan masing-masing," katanya.

Majlis Gotong Royong Perdana itu turut diisi dengan pelbagai aktiviti termasuk jamuan rakyat, pemeriksaan kesihatan dan pertandingan masakan.