Halaman

08 April 2014

Terengganu tawar 2,000 peluang kerja

Oleh: Suriati Ali 

 Lebih 2,000 peluang pekerjaan ditawarkan di negeri Terengganu termasuk kepada graduan dan mereka yang berhasrat untuk mendapatkan pekerjaan bersesuaian dengan kelayakan, pengalaman dan kemahiran masing-masing.

 Pengarah Jabatan Tenaga Kerja negeri, Mohamad Azhar Ahmad berkata, peluang pekerjaan tersebut ditawarkan 36 majikan melalui temu duga terbuka sempena Karnival Pekerjaan Azam Kerja 1Malaysia@Pendidikan di Pusat Dagangan Terengganu (TTC), minggu lalu.

 “Selain menawarkan pekerjaan kepada semua golongan sasar, ia juga memberi peluang kepada mereka yang mencari kerja untuk mendapatkan pekerjaan bersesuaian dengan kelayakan pemohon, pengalaman serta kemahiran masing-masing.

“Jawatan paling rendah adalah sebagai operator dan paling tinggi sehingga jawatan sebagai jurutera. Ia juga membuka peluang dan juga ruang kepada majikan untuk mendapatkan tenaga kerja yang berpotensi,” katanya ketika ditemui di sini.

 Mengulas lanjut, beliau berkata, program dianjurkan bersama Majlis Amanah Rakyat Malaysian (Mara) buat kali ketiga itu turut menyasarkan graduan lepasan institut pengajian tinggi (IPT), siswazah tahun akhir, lepasan pelajar institut kemahiran dan sekolah serta anak-anak peserta e-Kasih.

 Sementara itu, seramai 22,566 pencari kerja mendaftar dalam portal JobsMalaysia bagi negeri Terengganu manakala seramai 593 orang pemohon telah mendapat pekerjaan melalui portal tersebut bermula 1 Januari sehingga 31 Mac.

 Jumlah kekosongan jawatan yang didaftarkan di dalam portal JobsMalaysia bagi negeri Terengganu pada tempoh 1 Januari 2014 sehingga 31 Mac 2014 adalah sebanyak 5,619.