Halaman

05 May 2014

270 pelajar IPG Sultan Mizan sertai “Green Robics dan Enviro-walk”

Antara penuntut IPG yang hadir.
Oleh: Mohammad Ishak.

JABATAN Alam Sekitar Negeri Terengganu (JAS) dengan kerjasama Institut Perguruan Sultan Mizan, Besut, menyemaikan semangat cintai alam sekitar kepada pelajar dalam usaha memupuk mereka terhadap suasana persekitaran.

Menerusi program “Green Robics dan Enviro-Walk” pelajar diberi pelbagai pendedahan menerusi aktiviti luaran yang berkonsepkan sumber alam. Seramai 270 pelajar menyertai program sehari sempena sambutan Hari Bumi 2014 yang disambut meriah oleh golongan pelajar dan penduduk setempat.

Majlis pelancaran program itu dilakukan Penolong Kanan Pentadbir Tanah Daerah Besut, Azrul Affandy Jusoh mewakili Menteri Pendidikan II, Dato’ Seri Idris Jusoh.

Pegawai Kawalan Alam Sekitar JAS Terengganu, Noraini Ajlaa Omar berkata, sempena program berkenan aktiviti sampinag yang disertai pelbagai jabatan dan agensi kerajaan turut mengadakan pameran berkaitan alam sekitar.

Antara yang terbabit ialah, Jabatan Perhilitan, Jabatan Taman Laut,Jabatan Mineral & Geosains, Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Jabatan Alam Sekitar. Manakala, aktiviti "enviro-walk" pula membabitkan jarak kira-kira 3.0km (pergi & balik) iaitu daripada IPG ke Pantai Bkt. Kluang.

Peserta diminta berjalan sambil menghayati keindahan sumber alam sekitar di sekeliling supaya dapat menanamkan sifat cinta akan bumi kita.

Setibanya di pantai, para peserta diminta untuk mengecopkan tapak tangan di Banner yang telah disediakan sebagai tanda penghargaan kepada Bumi dan perjanjian untuk melindungi bumi.

Turut diadakan Majlis Pelancaran Program Rakan Alam Sekitar di Peringkat IPT Sempena Sambutan Hari Bumi 2014 di Dewan Besar IPG Sultan Mizan Besut. Selesai majlis, orang ramai melihat booth-booth pameran daripada agensi yang terlibat, kemudian melihat sendiri pengujian asap dan refrigeran kenderaan oleh Jabatan Alam Sekitar Negeri Terengganu.