Halaman

06 May 2014

Sekitar operasi bersepadu Daerah Setiu, malam tadi.

Dua Pegawai JPJ membuat pemeriksaan di dalam bas.
Oleh: Aminudin Ismail.

SERAMAI kira-kira 80 peserta yang menyertai Operasi Bersepadu Membenteras Jenayah, penyalahgunaan dadah dan Maksiat Daerah Setiu bersengkang mata sehingga jam 4 pagi bagi mengesan dan menangkap mereka yang terbabit dengan kegiatan tidak bermoral itu, malam tadi.

Antara yang terbabit dengan operasi itu ialah Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), RELA, Pejabat Daerah Setiu (PDS), Majlis Daerah Setiu (MDS), Pejabat Agama Daerah dan semua penghulu mukim.

Peserta mendengar taklimat.
Peserta operasi berkumpul di Rumah Rehat PDS kira-kira jam 8 malam dengan dimulakan sessi taklimat serta jamuan makanan malam.

Selesai taklimat kira-kira setengah jam, peserta mula bergerak ke tiga lokasi untuk membuat sekatan jalanraya iaitu di Stesyen JPJ Air Sejuk, Pekan Sungai Tong dan di depan masjid Kampung Penarik.

Dalam sekatan jalanraya itu, beberapa pemandu bas, lori dan kenderaan persendirian menjalani ujian saringan air kencing bagi mengesan menyalahgunaan dadah.

Mereka yang didapati positif dadah ditahan reman dan akan menjalani sessi kaunseling pada pagi ini sebelum diambil tindakan seterusnya.

Selesai sekatan jalanraya kira-kira jam 2 pagi, peserta operasi mula bergerak ke beberapa lokasi lain untuk mengesan dan menangkap mereka yang melaku pelbagai kesalahan termasuklah penagih dadah dan mereka yang melakukan maksiat.

Lizan (kanan) bersama seorang pegawai Polis.
Ketua Penolong Pegawai Daerah Setiu, Lizan Che Mat berkata, operasi pada malam tadi adalah dirancang sendiri oleh Pegawai Daerah Setiu.

"Tujuan utama operasi ini adalah untuk membenteras kes-kes jenayah seperti mencuri, merompak dan penyalahgunaan dadah, selain itu operasi ini juga bagi mengesan dan mengambil tindakan terhadap kes khalwat dan maksiat lain.

"Kita pernah membuat operasi bersepadu ini pada 2009 lalu tetapi kali ini lebih hebat lagi kerana ramai yang menyertainya dan mulai tahun ini kita merancang akan mengadakan operasi ini sebanyak tiga kali setahun," katanya.
Peserta mendengar taklimat.

Anggota Rela mendaftar diri.

Sebahagian peserta operasi yang hadir.

Anggota AADK mengatur  strategi.

Seorang pegawai penyampaikan taklimat operasi.

Bas ekpres turut ditahan untuk pemeriksaan.

Seorang anggota Polis memeriksa lesen pemandu.

Berita TV turut membuat liputan.

Pemandu menunjukan IC kepada anggota Polis.


Demi tugas.. Dua anggota AADK bersedia memeriksa 'urin test'

Suasana sekatan jalanraya di Air Sejuk.

Berita Awani turut hadir.

Anggota JPJ melihat data pemandu di pejabat JPJ Setiu.

Suasana ketika 'urin test'