Halaman

06 May 2014

MENGINGATI SETAHUN KEMENANGAN BN DALAM PRU KE 13- DOA BUAT PEMIMPIN

Oleh: Ruslan Abdul Rahman

Pilihan raya umum Malaysia ke-13 (PRU-13) telah diadakan pada 5 Mei 2013 setelah sebelumnya Parlimen dibubarkan pada 3 April .

Tentu ramai yang masih ingat, pilihan raya umum itu berlangsung pada hari Ahad dan kita di Terengganu telah diberikan cuti umum bagi membolehkan semua menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi.



Alhamdulillah Barisan Nasional (BN) di peringkat negara dan Terengganu masih lagi bertahan dan mampu membina kerajaan biarpun mendapat asakan yang begitu hebat dari pembangkang.

Di Terengganu keputusan 17-15, kemenangan dengan majoriti mudah itu memberi peluang untuk BN amnya dan Umno khususnya meneruskan berkhidmat sebagai kerajaan.

Dalam pilihanraya, kemenangan walaupun dengan kelebihan 1 undi sekalipun ia tetap dikira menang, bahkan di negeri Kelantan pernah parti yang memerintah menang dengan hanya majoriti 1 kerusi sahaja.

Sebagai orang Umno dan pendokong BN, kita tentulah bersyukur di atas kurniaan Tuhan itu, sekalipun tidak mencapai tahap 2/3 majoriti.

Apa yang penting ialah kita perlu melihat kedudukan itu dengan penuh semangat usaha gigih untuk mempastikan kedudukan itu lebih baik di masa akan datang, khususnya dalam Pilihan Raya Umum ( PRU) ke 14.

Jangan pula kita sebagai ahli dan penyokong yang setia kepada parti cuba menimbulkan suasana yang keruh di sebalik keadaan yang sudah jernih, melainkan kita ada matlamat tertentu yang tersirat di hati.  Namun kalau kita berpegang kepada pesanan orang tua-tua supaya sentiasa teguh dalam perjuangan walau apa sekalipun rintangan dan halangannya.

Kita telah bertaat setia kepada parti dan perjuangan tidak mungkin akan khianati perjuangan suci kita melalui parti Umno ini, demi untuk agama, bangsa dan negara.

Jika kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janjinya. Peribahasa Melayu ini sangat bertepatan dengan ajaran Islam yang mengajar umatnya untuk perpegang kepada konsep kesetiaan atau kejujuran. Dalam Bahasa Arab ia disebut Al-Wafa’.

Ia dapat didefinisikan sebagai sifat menepati janji, tidak khianat serta mempertahankan ikatan atau persetujuan yang telah dimeterai, iaitu menyokong dan menerima apa sahaja keputusan yang dibuat oleh pimpinan parti kita.

Janji kita ialah untuk menangkan parti dan bukannya menangkan orang tertentu sahaja, maka sesiapa yang telah dinamakan sebagai calon, telah dilantik ke pelbagai jawatan, hatta Menteri Besar dan Ahli Exco Kerajaan dan apa apa kedudukan, maka kita terimalah seadanya.

Itulah janji setia kita kepada parti dan perjuangan kita atas nama agama, bangsa dan negara. Perjuangan dan kejayaan dengan penuh kesukaran, menghadapi lawan, Tuhan telah memberi peluang BN dan Umno meneruskan khidmatnya untuk rakyat.

Pertahankan kemenangan ini dan isilah kemenangan ini dengan pelbagai program pembangunan sebagaimana yang sedang dilaksanakan; maka janganlah ada yang cuba menganggu-gugat dan menimbulkan keadaan yang tidak stabil.

Setahun selepas PRU 13, memberikan kita semangat untuk meneruskan perjuangan yang belums selesai.


Hari ini Unit Komunikasi Negeri (UKOM) mengadakan majlis ringkas doa selamat dan jamuan meraikan setahun kemenangan BN, semoga Allah memberi kekuatan kepada pemimpin serta peneraju negara dan negeri ini untuk meneruskan agenda pembangunan rakyat.