Halaman

24 May 2014

Perhilitan keluarkan seekor gajah liar di Hutan Hulu Setiu, hari ini

PINDAH...beberapa anggota Perhilitan sedang giat melakukan kerja-kerja untuk memindahkan seekor gajah liar berusia 12 tahun yang berjaya ditangkap di hutan berhampiran Kampung Che Long, Hulu Setiu, Ahad lalu.

Kerja-kerja pemindahan yang dibantu dengan mengunakan dua ekor gajah denak daripada Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan, Kuala Gandah Pahang itu bermula kira-kira jam 10 pagi dan berakhir jam 12.30 tengahari.

Difahamkan gajah itu akan dibawa ke dibawa ke sebuah sungai berdekatan terlebih dahulu untuk tujuan rawatan sebelum tindakan selanjutnya iaitu kemungkinan akan dibawa ke Kenyir Elephant Village (KEV) untuk dipelihara dan dilatih di pusat santuari gajah milik kerajaan Negeri Terengganu itu.

Sebelum ini beberapa akhbar melaporkan beberapa pekebun kelapa sawit dan getah di beberapa kampung di Hulu Setiu mengalami kerugian yang banyak akibat ancaman gajah liar itu sejak beberapa tahun lalu.

Exco Pelancongan dan Kebudayaan Negeri, Dato' Mohd Jidin Shafee berkata, kerajaan negeri bersetuju untuk menanggung kos mengalihkan gajah-gajah liar itu ke KEV yang dianggarkan berjumlah kira-kira RM50,000 seekor.- Aminudin Ismail.