Halaman

24 June 2014

JANGAN LUPA MEREKA INSAN SENI DAN BUDAYAWAN TERENGGANU INI.


Oleh: Lan Bayu

Dulu mereka seorang yang tersohor, hebat dan di kelilingi peminat tersendiri.
Namun kini ramai juga budayawan, seniman dan karyawan Terengganu ini sudah melalui musim senja, ada yang terlantar sakit dan ramai juga yang telah meninggal dunia ketika keluarga masih memerlukan mereka.
Walaupun sumbangan mereka selama ini tidaklah untuk meminta dihargai, tetapi sekurang-kurangnya masyarakat menjengah mereka di kala mereka dalam situasi begini.

Sekurang-kurangnya mereka merasakan masih ada insan yang sayang dan kasihkan mereka walaupun zaman kegemilangan mereka dulu telah berlalu.

Budayawan yang agar uzur kini;
Novelis Ali Jusoh, novelis A. Rashid Ngah,  pencipta lagu-lagu daerah, Mazlan Embong, penyanyi lagu-lagu daerah, Wan Salmah Sulaiman, Mazlan Zakaria (teater dan lawak jenaka), Habsah Jusoh (penyanyi lagu lagu Terengganu), Omara Rahman (penulis puisi), Masmi M (wartawan dan penulis puisi), Wahba (wartawan dan puisi)  Pok Sof Rodat dan Mok Nik Ketua Inang Rodak Gong Tok Nasek dan ramai lagi yang kini sedang melalui situasi kesihatan yang kurang memuaskan.


Begitu juga mereka yang telah pergi meninggalkan kita dan perlu agaknya kita menjengah keluarga mereka, Allahayarham Dato’ JM Aziz (puisi),  Pok Soh Wayang Kulit dan isterinya Meriam Titisan Airmata, Aziz Sulaiman (pereka tari) novelis Aziz Afkar, Shamshir HM (wartawan dan puisi), T.Alias Taib (Puisi),  Yusof Al Bakri (wartawan), Pak Jabar (pemuzik gamelan), novelis Morifin atau Ariffin Ngah dan lain lain lagi.

Sesungguhnya biarpun sekelumit jasa mereka, tetapi  mereka sebenarnya merupakan insan yang pernah memainkan peranan menaikkan nama Terengganu di persada seni dan budaya.