Halaman

22 June 2014

UniSZA lancar Perkongsian Pintar.

Idris ketika melancarkan program 'Perkongsian Pintar'.
Oleh: Mohammad Ishak.

UNIVERSITI Sultan Zainal Abidin (UniSZA) melancarkan Program Perkongsian Pintar dalam usahanya mendekati komuniti setempat dengan warga university berkenaan.

Pelaksanaan 1Care “We Care We Share” bermatlamat memenuhi inspirasi Kementerian Pendidikan Malaysia yang mahu semua universiti di negara ini menjadi Universiti Community Transformation Centre (UCT) untuk meningkatkan usahasama komuniti dengan universiti.

Antara jemputan yang hadir.
Majlis pelancaran 1Care Program Perkongsian Pintar itu dilakukan oleh Menteri Pendidikan II, Dato’ Seri Idris Jusoh yang juga Ahli Parlimen Besut.

Turut hadir ialah Naib Canselor UniSZA,Prof Dato’ Dr Yahaya Ibrahim, Ahli Exco Negeri, Muhamad Pehimi Yusof, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Putera, Mohd Mahdi Musa dan ADUN Kuala Besut, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman.

Idris berkata, ketika ini dua daerah itu Pagoh, Johor dan Besut, Terengganu sudah melaksanakan UCTC yang membolehkan pihak universiti di kawasan terbabit menjalankan pelbagai aktiviti berasaskan komuniti. 

Katanya, program UCTC menjadi agenda utama Kementerian Pendidikan dalam usaha mengubah kehidupan sesebuah universiti kepada persekitaran dalam komuniti.

UniSZA yang menjadi universiti pertama di Terengganu melaksanakan konsep itu akan dibantu oleh enam IPTA lain serta empat Politeknik, tiga Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan enam Kolej Komuniti yang ada di Pantai Timur.

“Program 1Care amat dekat dihati masyarakat dan ia meliputi semua kumpulan sasar termasuk kanak-kanak, pelajar, ibu tunggal, warga emas dan belia,” katanya.
Idris bersama Dr. Yahaya (kiri) menjawab soalan pemberita ketika sidang media.