Halaman

08 May 2014

Genap setahun tadbir Setiu: Zulkifly dan Iskandar cakna rakyat.

Oleh: Aminudin Ismail.

'HUMBLE’ atau rendah diri dan mudah didekati, itulah yang boleh digambarkan dengan lima wakil rakyat BN yang diamanahkan untuk mentadbir empat DUN dan satu Parlimen di Setiu ini malah hubungan mereka dengan penduduk ibarat sebagai rakan yang sudah lama berkenalan sebagai tempat mengadu pelbagai permasalahan samada di peringkat kampung ataupun masalah peribadi.

Semalam, Teganukita menceritakan serba ringkas tentang keupayaan dua wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat untuk mentadbir kawasanya selepas mencapai kemenangan pada PRU yang ke 13 tahun lalu iaitu Bazlan Abdul Rahman (Adun Batu Rakit) dan Dato’ Sabri Mohd Nor (Adun Langkap).

Hari ini, Teganukita akan menyingkap pula secara ringkas bagi mengenali dua lagi wakil rakyat di Setiu ialah Mohd Zulkifly Jusoh (Parlimen Setiu) dan Adun Jabi, Mohd Iskandar Jaafar.

Iskandar...disenangi penduduk.
Mohd Iskandar Jaafar, 39 tahun, berasal dari Kampung Apal, Besut, mendapat pendidikan sehingga peringkat bachelor di Universiti Malaya (UM). Sebagaimana yang umum sudah ketahui bahawa beliau adalah bekas Penolong Pengarah Kanan Jabatan Penerangan Negeri Terengganu.

Walaupun pemilihannya sebagai calon wakil rakyat Dun Jabi sebagai ‘bidang terjun’ dalam PRU Umum lalu kerana beliau ditawarkan untuk bertanding beberapa hari sebelum penamaan calon namun ternyata tawaran yang diterima oleh Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said sendiri pada jam 3 pagi itu, sebagai satu hadiah paling bernilai buat penduduk Dun Jabi.

Berlatar belakangkan seorang yang boleh berpidato, ternyata anak muda yang aktif berpesatuan ini menjadi tumpuan apabila beliau menyampai ucapan.

Setiap apa yang diucapkan mempunyai fakta dan kadang-kadang ada unsur jenaka bagi menarik perhatian pendengar serta beliau akan laksanakan apa yang diucapnya termasuklah menunaikan janji-janji pilihanya yang lalu.

Pemilihan beliau sebagai wakil rakyat Dun Jabi selepas  menang dalam PRU lalu dengan memperolehi undi sebanyak 7,735 ternyata tepat dan harus disyukuri penduduk Jabi kerana beliau adalah pemimpin masa depan dan mempunyai banyak masa untuk memajukan dan memakmurkan Dun Jabi.

Selepas menang PRU ke 13 lalu, beliau mempunyai agenda tersendiri  sebagai wakil rakyat, antara agenda utamanya ialah mempastikan bidang pendidikan di Dun Jabi bertambah baik supaya lebih ramai yang mencapai keputusan baik dalam peperiksaan.

Dia melaksana beberapa perkara ke arah itu termasuklah memastikan JKKK sentiasa memantau prestasi sekolah dan menghulur pelbagai bantuan untuk memajukan bidang pendidikan itu.

Selain itu, Iskandar juga terkenal seorang wakil rakyat yang terlalu cakna tentang masalah yang dihadapi penduduk di kawasannya malah bertemu dengan penduduk sudah menjadi rutin hariannya jika tidak mempunyai urusan di luar kawasan.

Beliau juga sedang berusaha untuk membangun pekan Jabi yang dikenali sebagai pekan satay itu menjadi sebuah bandar kecil lebih tersusun dan akan menjadi tumpuan ramai.

Ternyata, pemilihan beliau sebagai wakil rakyat tidak sia-sia kerana dia sememangnya di anugerahkan kepada penduduk Dun Jabi bagi mengurus tadbir dengan baik supaya kawasan Dun itu terus maju dan makmur di bawah pentadbiran Barisan Nasional.

Zul...tegas di Parlimen tetapi lembut hati di kawasan.
Bagi Ahli Parlimen Setiu, Che Zulkifly Jusoh pemilihannya sebagai calon pilihanraya Umun lalu dengan majoriti 7,943, agak mengejutkan penduduk Parlimen Setiu, kerana tiba-tiba beliau diumumkan sebagai calon BN kerana sebelum itu beliau kurang dikenali sebagai orang politik di Setiu.

Namun pengalaman berpolitik bukanlah syarat untuk menjadi pemimpin yang baik kerana ada calon yang bukan ahli politik tiba-tiba muncul di pentas politik mampu menjadi pemimpin yang baik dan disegani.

Sebagai Ahli Parlimen, Zulkifli hanya ada beberapa bulan sahaja di dalam kawasan manakala yang selebihnya dihabiskan masa dan kudrat mencurah idea di parlimen namun sebagai wakil rakyat, Zulkifli memanfaatkan masa yang ada untuk bersama penduduk di Parlimen Setiu untuk mengenal pasti permasalahan dan bentuk bantuan yang harus dihulurkan.

Paling membanggakan usaha wakil rakyat, anak tempatan Setiu ini ialah pelaksanaan Cakna Rakyat Parlimen Setiu yang diadakan kerjasama antara pejabat Parlimen Setiu dan pejabat Dun. Program ini besar maknanya, kerana setiap wakil rakyat akan berkunjung dari rumah ke rumah untuk mengenal pasti permasalahan penduduk dan menghulurkan bantuan.

Sehingga kini kesemua Dun sudahpun melaksanakan program ini dan ada yang sudah masuk pusingan kedua, program ini akan diteruskan supaya setiap rumah penduduk yang ada masalah dan memerlukan bantuan dapat dikunjungi oleh wakil rakyat.

Tahniah YB Zul, daripada seorang hakim mahkamah persekutuan yang berkhidmat untuk negara kepada seorang wakil rakyat yang berkhidmat untuk seluruh penduduk Parlimen Setiu.

Suaranya bergema di dewan rakyat malah beberapa kali berdebat dengan ketua pembangkang namun di kawasan parlimennya, Zulkifli seorang yang lembut hati dan seorang yang begitu cakna kepada permasalahan penduduk dan setiasa berusaha untuk memajukan Parlimen Setiu.

...Bersambung pada keluaran akan datang, Teganukita akan berusaha mendapatkan Ketua UMNO Bahagian Setiu, Dato' Mohd Jidin Shafee untuk mendapatkan komen beliau mengenai genap setahun kemenagan Barisan Nasional di Setiu selepas PRU 13 lalu dan masa depanya dalam politik di Setiu...teruskan klik TEGANUKITA untuk berita semasa dan politik terkini.