Halaman

04 May 2014

TASIK KENYIR: TEMPAT KHAS UNTUK KEMUDAHAN PELANCONG WANITA BAKAL DIWUJUDKAN


Di antara perkara menarik yang bakal diwujudkan di Tasik Kenyir ialah tempat khas untuk kemudahan pelancong di kalangan wanita sahaja, kata Menteri Besar, Dato' Seri Haji Ahmad Said.

 "Di dalam tasik ini mempunyai banyak air terjun dan satu daripadanya kita akan khaskan untuk kaum wanita sahaja, iaitu semua urusan seperti pemandu bot, bahagian keselamatan dan sebagainya akan dikendalikan petugas wanita," katanya.

 Katanya, apa yang bakal dibuat itu adalah setelah menerima permintaan pelancong asing terutamanya dari Asia Barat yang mahukan kawasan khas untuk kemudahan wanita.

Menteri Besar berkata demikian di perasmian Festival Kenyir, di Pengkalan Gawi, Tasik Kenyir hari ini. Dalam masa terdekat juga katanya, pembinaan jambatan baru empat lorong yang merupakan kemudahan utama menghubungkan Pengkalan Gawi ke Pulau Poh Besar akan dijalankan.

 "Kita juga akan bina dua jeti, satu untuk penumpang dan satu untuk kargo,"tambahnya lagi.

 Di Pulau Poh ini, akan dibina hotel, taman permainan air, selain 1 000 lot tempat letak kereta kerana di Pengkalan Gawi tidak mempunyai kawasan yang luas, katanya.