Halaman

16 September 2009

Usah Burukkan Imej Malaysia Di Luar Negara

Oleh : Mohd Shuhaimi bin Ahmad

Masyarakat tempatan disaran supaya menitikberatkan soal perpaduan dan mengelakkan diri mereka daripada melakukan perbuatan yang boleh menjejaskan imej rakyat Malaysia di Arab Saudi.

Seorang ahli perniagaan, Sheikh Abdul Halim Al-Kathiri, yang sudah 30 tahun menetap di Kota Mekah, berkata nama Malaysia kini terkenal di Arab Saudi dan terdapat ramai pakar dan pelabur berada di negara berkenaan kerana terbabit dalam pelbagai bidang.

Beliau yang berasal dari Terengganu dan masih mampu bercakap dalam pelat tempatan, berkata kini terdapat lebih 50 pakar dalam pelbagai bidang bekerja di negara Teluk itu dan ramai tenaga kerja dari Malaysia sedang bertugas di situ.


Dato' Ahmad bersama Sheikh Abdul Halim Al-Kathiri pada sesi pertemuan di Pejabat Menteri Besar di Wisma Darul Iman. -Foto SHUHAIMI AHMAD

“Pemimpin kerajaan Arab Saudi dan rakyat mereka begitu hormat dan memandang tinggi kepada rakyat Malaysia, khususnya pakar dan pelabur yang sedang bertugas di sana.

“Malah, jemaah haji kita mendapat layanan baik kerajaan dan pegawai mereka yang bertugas mengendalikan jemaah haji,” katanya ketika ditemui selepas mengadakan pertemuan dengan Menteri Besar di Wisma Darul Iman, petang semalam (14 September).

Bagaimanapun, Sheikh Abdul Halim melahirkan kebimbangan beliau terhadap keadaan politik semasa yang berlaku di negara ini di mana terdapat bibit-bibit perpecahan antara masyarakat Islam dan rakyat pelbagai kaum.

“Kita lihat dulu masyarakat Melayu terkenal kaya dengan budi bahasa dan mereka tidak melakukan perbuatan seperti mencaci pemimpin dan mengadakan demonstrasi jalanan.

“Kebelakangan ini ada segelintir masyarakat Melayu sudah terlibat dengan perbuatan yang boleh mencemarkan imej mereka dan keadaan ini akan menjejaskan kedudukan rakyat Malaysia yang berada di Arab Saudi,” katanya.

Beliau berkata, jika keadaan itu berterusan sudah tentu pemimpin dan rakyat Arab Saudi hilang rasa hormat mereka terhadap rakyat Malaysia dan penduduk Negara ini akan sukar untuk mendapatkan pelbagai pekerjaan dan pelaburan di negara tersebut.

Sehubungan itu, beliau meminta penduduk negara ini, khususnya Terengganu menjaga tata susila mereka dan mengekalkan keharmonian negara ini agar rakyat Malaysia terus mudah ‘mencari makan’ di luar Negara.

UKOM