Halaman

22 November 2009

Air mata gembira iringi MB ke tanah suci

Oleh: Suriati Ali


Orang ramai sempat berjumpa dengan Dato' Ahmad sebelum Menteri Besar Terengganu itu berangkat ke Tanah Suci mengerjakan Haji. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Keberangkatan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said ke tanah suci Makkah diiringi linangan air mata kegembiraan selepas mengetahui Terengganu dapat mengekalkan kejuaraan selama sembilan tahun berturut-turut dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

Berita gembira itu disampaikan Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu (JPNT), Encik Ariffin Embong ketika mengiringi Dato’ Ahmad bersama beberapa rombongan lain di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu, hari ini (19 November).

Turut mengerjakan rukun Islam ke lima itu adalah isterinya To’ Puan Norliza Mahmud, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, YB Razif Abd Rahman serta isteri Puan Halina Zakaria.



Dato’ Ahmad berkata, kerajaan negeri bersyukur kepada Allah S.W.T kerana usaha dan doa pelbagai pihak termasuk kakitangan JPNT, guru dan ibu bapa dimakbulkan jua.


Orang ramai mengucapkan selamat jalan kepada Menteri Besar dan isteri sebelum berangkat mengerjakan haji.

Katanya, kejayaan yang dicipta murid UPSR 2008 ini membakar semangat pihak berkaitan untuk terus merancang pelbagai program dan aktiviti bermanfaat di setiap sekolah.

“Tahniah di atas kejayaan ini dan kepada murid kurang cemerlang, teruskan usaha anda kerana masa untuk menuntut ilmu masih panjang,” katanya.


Menadah doa agar Allah swt memberkati urusan mengerjakan haji dan balik dengan haji mabrur.

Sementara itu, beliau turut mengingatkan penduduk supaya memilih makanan di gerai bersih dan amalkan kehidupan sihat bagi mengelak menularan wabak taun.


YB Razif dan isteri turut serta dalam rombongan mengerjakan haji.

UKOM